1. előadás
A kommunikáció fogalma
Célkitűzés: olyan ismeretek átadása, amelyek segítségével képesek lesznek a muinkavilágban hazai és külföldi ületi partnereikkel megfelelő módon kommunikálni, akár szóban, akár írásban.
Mi a kommunikáció?
- a szó eredete szerint (latin):
o communico (ige): közöl, közzé tesz, megoszt)
o communicatio(fn): közzététel, gondolatok közlése
- a fogalom értelmezésének többféle megközelítése lehetséges
- a kommunikációs elmélet 7 tradíciója
1.
A
kommunikáció szocinál pszichológiai értelmezése
o Bihaviorizmus oldaláról közelíti meg a komm. Fogalmát
o A komm., mint az interperszonális befolyásolás eszköze
§ Üzenet forrása: szakértelem, megbízhatóság
§ Üzenet tartalma: segélykérés, érvek sorrendje
§ Befogadó jellemzői: személyiségjegyek, befolyásolhatóság
2.
Szemiotikai
hagyomány
o A komm, mint a jelek segítségével történő jelentésátvitel
o A Nyelv, mint jelrendszer, szerepe a kommban
§ Szavak=önkényes szimbólumok, nincs belső jelentése
§ A jelentést nem a szavak, vagy más szimbólumok hordozzák, hanem az emberek
Szematikai
háromszög:
Gondolat (jelentés) (kedves, ölelni való barát)
Kutya dolog(jelölt) kutya szó(jelentés)
3.
Kibernetikai
/információelméleti megközelítés
o A komm, mint információ feldolgozás
o Matematikai elmélet a jelzések torzításmentes továbbítására
o „A komm, olyan alkalmazott tudomány, amely az előreláthatóság és a bizonytalanság közötti optimális egyensúly fenntartására törekszik.” (Shannon)
Shannon
és Weaver kommunikációs modellje
Info, forrásàátvivőà……àbefogadóàcél
Üzenet jel fogadott jel üzenet
Zajforrás
4.
Retorikai
hagyomány
o A komm, mint jól megszerkesztett nyilvános beszéd
o A szónoklástan azt tanítja meg, hogy milyen módszerekkel lehet a mondatot legjobban elővezetni
o A retorikai komm. Sajátosságai
§ Az embert a beszéd különbözteti meg az állattól.
§ A társadalom demokratikus fórumokon keresztül történő megszólítása hatásosabb a politikai problémák megoldására, mint a rendeletekkel vagy erőszakkal fenntartott uralom
§ Egyetlen beszélő próbál nagyszámú hallgatóságot befolyásolni nyíltan, meggyőző célzatú beszéddel
§ A vezetőképzés alappillérje
§ A hangsúly a nyelv hatalmán és szépségén van
5.
A
szociokulturális megközelítés
o A komm a társadalmi válóság létrehozója és megtestesítője
o Az emberek a kultúrát beszéd közben teremtik újra és újra
o A nyelvi relativitás elmélete (Saphir- Whorf hipotázis)
§ Egy kultúra nyelvének szerkezete formálja az emberek gondolatait és tetteit
§ Minden nyelv egy világnézetet képvisel, így a különböző nyelveket beszélő emberek teljesen eltérően gondolkoznak a világról
6.
A társadalom kritikai hagyomány
o A komm intellektuális kihívás az igazságtalan diskurzus ellen
o Frankfurti iskola – a történelmet a szenvedés igazságtalan elosztása jellemzi
o A jelen társadalom három jellemzőjét kritizálják
§ A nyelv kisajátítása hatalmi előnyök fenntartása érdekében
§ A tömegtájékoztatás szerepe az elnyomással szembeni érzékenység tapintásában
§ A tudományos módszerekbe vetett vak hit és a tapasztalati úton szerzett eredmények kritikai nélküli elfogadása
7.
Fenomenológiai
hagyomány
o A komm, mint önmagunk és mások felfedezése dialóguson keresztül
o Az emberek hogyan értelmezik saját szubjektív tapasztalataikat
o A személyes tapasztalat fontosabb és megbízhatóbb
o Az embereknek egymás megértéséhez szükségük van:
§ Kongruenciára
§ Feltétel nélküli pozitív odafordulásra
§ Empatikus megértésre
Mi a kommunikáció?
Napjainkban:
o Legáltalánosabb értelemben: közlemény, összeköttetés, kapcsolat, visszacsatolás, érintkezés
o Szűkebb értelemben: emberi gondolatok cseréje, Infóátvitel, infócsere vmilyen jelrendszer segítségével
A kommunikáció
jellemzői:
o Szükségszerű àszükséglet kielégítése
o Kölcsönösàlegalább 2 szereplő szükséges
o Tudati jelenségàkódolás, dekódolás
o Folyamat jellegűà valaki, vmiről, vkinek, vmit, vmilyen célból ,vmilyen módon (eszközzel), vmilyen eredménnyel
o Célirányosàátadás, befolyásolás, manipuláció
o Vmilyen irányultságúàközvetlen vagy közvetett
o Eszköz és csatornaigényes
o Társadalmi méretek szerint eltérő
o Hierarchizáltság szempontjából eltérő àegyenrangú, ill. egyenlőtlen körülmények
o Rendszerenként eltérő sajátosságokkal rendelkezik à direkt vs. nem verbális közlések
A kommunikáció alapfunkciói
o Információs funkcióà tájékoztatás
o Érzelmi funkcióàbelső feszültség oldása
o Motivációs funkcióà cselekvésre késztet
o Ellenőrzési funkcióàindíték feltárás
A kommunikáció
folyamata
Technikai folyamat, melynek során információátvitel, információ csere történik.
adás
feladóàkódàüzenetàcsatornaàkódàvevő
visszacsatolás
kódolás dekódolás
A feladó egy meghatározott jelrendszer (kód) segítségével formába önti (kódolja) az információt (üzenetet), ami egy csarotnán keresztül eljuttattja a címzetthez (vevő), aki dekódolja azt.
A technikai folyamat elemei
2. előadás
Interperszonális
készségek a munka világában
A kommunikáció
hatékonyságának javítása
A kommunikáció
torzulásai és okai
Torzulások a
gyakorlatban
A kommunikáció fajtásai
Interperszonális
(személyközi, társas) kommunikáció)
Függőségi viszonyok az interakcióban
A társas kapcsolat
kialakulásának lépései
Interperszonális
kapcsolat
A kommunikációval
történő befolyásolás
Társas készségek + verbális jelzések + nem verbális jelzések
Befolyásolás
Bizalom + összehangoltság + alkudozás
Hatékony kommunikáció, együttműködés
A sikeres meggyőzés
tényezői
àa meggyőző személyisége
Befolyásolás
mozzanatai
Kommunikáció elemei
Szimpátiát
befolyásoló tényezők aránya
A szóbeli és nem verbális kommunikáció ínkongruenciája
Információ vétele
Személyi kommunikáció
zavara:
A zavar
megszüntetésének módjai
A kommunikáció
torzulása
3. előadás
Az üzleti kommunikáció fajtái. Az írásbeli
kommunikáció formai és tartalmi követelményei
Az emberi
kommunikáció csoportosítása
A metakommunikáció közvetítői
i.
Intim (15-
ii.
Személyes (50cm
iii. Társasági (1,2-3,6m) à a tárgyalások folyamán ezt alkalmazzák
iv. Nyilvános (3,6- )
Társadalmi
kommunikáció
Emberi magatartás
társadalmi előírásokat követ:
A normák magatartásának társadalmi elvárásai vannak.
Üzleti kommunikáció
Fogalma: az üzleti folyamatokban résztvevők, a belső és külső kapcsolatrendszer szereplőinek infóközlése, többirányú infócseréje sajátos eszköz, ill. jelrendszer útján.
Célja:
i. Tulajdonosokkal
ii. Munkavállalókkal
iii. Környezettel (érdekszférák)
i. A közösség javaslatainak, észrevételeinek megismerése
ii. Stratégiai és operatív tervek kialakítása, elkészítése során a közösség észrevételeinek, javaslatainak érvényesítése
iii. A tervek végrehajtásában a közös akarat érvényre juttatása
i. A vállalatról, az egész társadalom és a vállalattal üzleti kapcsolatban állók körében
ii. A termékről, szolgáltatásokról, a vevők, potenciális vevők számára
iii. A vevő vásárlási szándékának előidézése, vásárlási döntéshozatalának elősegítése
iv. A vállalattal üzleti kapcsolatban állókkal a feladatvégzés optimális feltételeinek kialakítása
Üzleti komm. kapcsolatrendszere
Szervezeten belüli tipikus kapcsolatok
Munkacsoport
alakításának szempontjai
Szervezeten kívüli
tipikus kapcsolatok
Az üzleti
kommunikáció információi
Az üzleti
kommunikáció információs rendszere
Hardver és szoftvereszközöm összessége
Az üzleti információs rendszer a vállalat környezetére belső működésére, a vállalat és a környezet közötti tranzakcióra vonatkozó információk koordinált és folyamatos begyűjtésesét, feldolgozását, tárolását és különböző szolgáltatások nyújtását végző személyek és tevékenységek
4. előadás
Az írásbeli kommunikáció formai és tartalmi
követelményei
A vállalaton belüli és kívüli írásbeli kommunikáció
formái
Írásbeli kommunikáció
követelményei
A magánember által
írt hivatalos levelek
Jellemzői:
FELLEBBEZÉS
BEJELENTÉS
PANASZ LEVÉL
Üzleti életben
használt dokumentumok
A hivatalos levél
(céges papír)
Küldő( neve, címe, telefon stb)
Címzett Hivatkozási szám
Ügyintéző
Tárgy
Megszólítás
ÜZENET SZÖVEGE
Keltezés (város megjelölése)
Elköszönés
Aláírás + beosztást megjelölni
Mellékletek
ÉRTESÍTÉS
FELSZÓLÍTÁS
Hivatalos levél
Tartalma:
Stílusa:
Gyakori hibák:
Szerződésekkel
kapcsolatos kommunikáció:
Szerződésformák:
Munkaszerződés
előkészítése
Toborzás
Munkaszerződés
Belső szabályzatok
Egyéb általános
használatú kisebb ügyiratok
A vállalkozás belső
ügyvitelének legfontosabb iratai
5. elmélet
A verbális
kommunikáció formai és tartalmi követelményei
Fajtái
Szóbeli
Szóbeli kommunikáció követelmények
4 É
Úgy lesz értékes a megnyilatkozásunk, hogy érthető, érdekes és értelmes
Jártasságok és
készségek
FIGYELÉS
ASSZERTÍV VISELKEDÉS (öntörvényű)
Milyen célból tartunk
megbeszéléseket?
Mikor nem hatékony a
megbeszélés
Az AGENDA (napirendi
pontok) jelentősége
Funkciója:
Mi legyen az AGENDÁBAN?
5. KÖZLÉSMÓDOK,
KÖZLÉSFAJTÁK
I. A KÖZÉLETI KOMMUNIKÁCIÓ SZÓBELI KÖZLÉSFORMÁI
1) Az írásban előre elkészíthető szóbeli közlésfajták
a) Az alkalmi (szónoki) beszédek
" Ünnepi beszéd
" Megemlékezés, méltatás
" Köszöntő
b) Politikai beszédek, szónoklatok
" Expozé (fontos politikai kérdésekről az Ogy-nek adott miniszteri tájékoztató)
" Interpelláció (kérdés formájában kiterjesztett felszólalás a kormányhoz, vitatkozó beszéd)
" Felszólalás
" Nagyközönséghez szóló beszédek
- program-beszédek (plénumokon elhangzó, pártok politikáját ismertető beszédek)
- nagygyűlési beszédek
c) Az előadás (a bevezetés gyakorlatban alkalmazott
módjai)
" A közvetlen módszer
"A témabevezető
"A gondolati ingerlés módszerei
- provokáció
- idézet
- számadatok a bevezetőben
" A bevezető bevezetője
- a szónok bemutatkozása
- a szónok ismerteti az előadás vázlatát
- vicc, anekdota, tréfa
- hivatkozás előzményekre
" Referenciamódszer
- konferálás valaki más által
- hivatkozás
" Demonstrációs módszer
" A közönség dicsérete
d) A felszólalás
e) A korreferátum
2) A részben előkészíthető
protokolláris megnyilatkozásfajták – az alkalmi beszéd
" Az üdvözlő beszéd
" A pohárköszöntő
3.) Elő nem készíthető megnyilatkozásformák
" A beszélgetés
" A hozzászólás
4) Néhány sajátos beszédhelyzet és –típus, összetett
közéleti műfajok
" A kerekasztal beszélgetés
" Vita
" Vitaindító
" Az előterjesztéses vita
II. ÍRÁSBELI
KÖZLÉSFAJTÁK
1) Levél
2) Magánjogi ügyiratok: a magánszféra ügyeit szabályozó szerződések, meghatalmazás, kötelezvény, nyilatkozat, végrendelet
3) Szakmai önéletrajz
A szervezeti
kommunikáció szóbeli közlésformái
- a munkaértekezlet
- a tárgyalás
A prezentáció
- Amerikából jött; eredeti formája a vásári kikiáltós eladás volt
- A modern prezentációt az eladási technikáktól teljesen független szegmensekben is alkalmazzák (pl. civil szervezet bemutatkozása)
- II. vh. után honosodott meg Európában; reklámtervek bemutatása, Mo.on az 1990-es években a piacgazdasággal jelent meg
Prezentációs műfajok
1.) Egy reklám illetve pr-akció bemutatása és elfogadtatása rendszerint a menedzsment számára előkészített esemény, amelyen a döntéshozók előtt mutatják be az elképzeléseket.
2.) A teljes reklám és pr-stratégia, kampány stb. prezentációja a terv bemutatását jelenti, amely nem csupán egy adott terméket, alkalmat érint, hanem a szervezet egészére, vagy bármely termékre, szolgáltatásra, ezek változására, illetve átalakulására, megszűnésére, újdonságaik bevezetésére, bemutatására vonatkozik.
3.) Az áru illetve szolgáltatás bemutatók a klasszikus árubemutatók utódjai, ám a módszerek eltérőek.
4.) Tudományos, vagy szakmai összejövetelek; a fő hangsúly a szakmai illetve tudományos kérdéseken van
5.) A társadalmi és politikai események közé sorolható a társadalmi szféra minden megnyilvánulása:
- civil szféra: ismeretterjesztő megnyilvánulások, jótékonysági rendezvények
- politikai szereplők és szervezetek eseményei: gyűlések, kampányesemények
A prezentációs technika szinte minden elemét magukba foglalják; vetítések, illusztratív hátterek, a tartalmat alátámasztó mozgósító vagy kiegészítő elemek (szórólapok), a hang és vizuális hatás teljes összjátéka, amelyek mind azt a célt szolgálják, hogy elkápráztassák és lekössék a hallgatóságot.
A prezentáció szereplői
A prezentáció szervezői a prezentáció mindhárom fázisában jelen vannak
A prezentáció közreműködői azok a személyek, akik a tényleges prezentációnál vannak jelen.
A prezentáció hallgatósága az a csoport, amelyik a prezentáció célcsoportja
A prezentáció fázisai
1. Az előkészítő fázis teszi lehetővé, hogy a későbbi prezentációzökkenők nélkül, tökéletesen működhessen.
Meg kell határozni a prezentáció tárgyát, a célcsoportokat, meg kell jelölni az időtartamot, a módszereket, az eszközöket, a helyszínt, a prezentálók számát és személyét, a termek felszereltségét, díszítést, stb..
Megírni és elküldeni a meghívókat (vendéglista), elkészíteni a prezentációkhoz kapcsolódó kiegészítő információk módját (ismertető füzetek, diagramok…)
A prezentáció részei a következők:
- a prezentáció megnyitása
- a prezentáció bemutatása
- a prezentáció bezárása
•A prezentáció alapeleme az információ, amit közölni akarunk
•A prezentáció abban tér el a klasszikus előadástól, hogy a nézők/hallgatók figyelmét egyféle megnyilvánulás csak meghatározott ideig köti le (pl. elmondanak egy szöveget), majd azt felváltja egy másfajta, vizuális bemutatás, ill. árubemutató és magyarázat, majd újra a szöveg; az auditív és vizuális elemek váltakoznak
•A prezentáció bezárása után gyakran vendéglátás, közös étkezés
Gyűjtőedény a megjelentek névjegyének összegyűjtésére; ezzel részben azonnali adatbázishoz jutnak, megállapítható az esetleges piaci érdeklődés, vagy az aláírt vendéglista alapján köszönőlevél is küldhető.
•Figyelembe vették, hogy az emberi koncentrálóképesség nem végtelen és a figyelmet megtartani leginkább különböző hangzásbeli- és látványelemekkel lehet, ha ez nem vonja el a hallgató figyelmét a témáról.
• Hátránya, hogy gyorsabb, pergőbb, rövidebb, érzéseket, elvont következtetéseket nem lehet megjeleníteni.
•A napjainkban túlzottnak is mondható vendéglátási kényszer, ill. a műsoros estnek is álcázott termékbemutatók inkább befolyásolják az image kialakítását, mintsem a termék vagy szolgáltatás szakszerű bemutatása
•Prezentációs minimumok; érthetőség, tömörség, időtartam…) " évek alatt kialakult a magyarországi prezentációs kultúra
A road-show
•Eredetileg olyan körbemutató, amely a produkciót városról városra (országról országra) viszi, azonos koreográfiával, azonos vizuális megjelenítéssel és azonos tartalommal.
•Először a könnyűzene világában volt használatos, később vette át a piaci forgalmazás a termékek és szolgáltatások bemutatójára
A kereskedelmi tevékenységeket gyakran kísérik jótékonysági akciók (véradás, adománygyűjtés)
•Választások előtt politikai road-showk; a szónok, moderátor képességein múlik, mennyire tudja a közönségéhez idomítani mondandóját, kötelező vizuális elemei: zászlók, pártlogók, emblémák, látványszerűen írott, vagy kivetített jelszavak, jelmondatok, színpadi emelvénydíszítés
A brief
•Tervezési és kivitelezési munkákban gyakran tanácsadók, ügynökségek vesznek részt. A megbízó számára elkészítendő információhalmaz a brief, amely rövid, tömör, írásban, ill. szóban rögzíti a feladatot
•Terjedelme egy-két oldal, a részletek, a háttértanulmányok a mellékletbe kerülnek
•Célja a feladat tisztázása a megbízó és a megbízott között. Felrajzolja a programok megvalósításának feltételeit, értékelési nézetkülönbségek tisztázásához objektív dokumentum
•Minden lényeges információt tartalmaz, szakszerű, de kerüli a szakzsargont, összegzi a megbízó legfontosabb céljait, a költségeket és a mérés módját
•Meghatározza a feladat időkereteit, a felhasználható költségeket
•Típushiba a probléma pontatlan megfogalmazása, gyakran csak szóbeli megállapodásra épül, viták merülhetnek fel a költségekkel kapcsolatban
•Részei:
- megbízó neve, címe, elérhetősége
- a megbízó tevékenységének rövid leírása, stratégiai céljai
- a megbízás előtti állapot rövid leírása
- a megbízás okai
- a megbízás megvalósításával elérhető célok
- költségkeret
- a feladat mérésének módjai
Kapcsolható mellékletek: a megbízó alapító okirata, missziója, filozófiája, főbb stratégiai céljai, szervezeti struktúrája, éves jelentései, arculati kézikönyve, etikai kódexe, a tervezéshez szükséges belső információi
Bizalomerősítő technikák:
1. Közös célok megjelölése
2. Kreatív és kooperatív hozzáállás és jóhiszeműség feltételezése a partnerről
5. Kerülni kell az agressziót, és a vélemény erőszakos ráerőltetését a másik félre
7. Fontos a fair play, a szabálytalan előnyszerzés kerülése
A kódok tipológiája:
Ikonikus; jelentésük a valóság közvetlen analógiája, index-kódok; csak utalnak a dolgok valódi jelentésére, de nem azonosak vele, viszont vmien logikai kapcsolat van a jel és a jelentés között (pl. füst a tűzre), szimbolikus-kódok; jelentéstartalmát a tradíciók, társadalmi megegyezés hozta létre, összetartozás érzését sugallják (pl. a pártok szimbólumai, nemzeti zászló, közlekedési táblák)
Mitikus kódok: emocionális töltést adnak: stílusért
felelős tonális kód, az elvont gondolatok megjelenítésére
alkalmas mitikus kód
Vokális kommunikáció: beszédlégzés, hangindítás, hangszín, hangfekvés-hangterjedelem, hangerő, beszédsebesség-ritmus, szünet, ejtés-és beszédhibák
"Nyelvi-verbális
"Nem nyelvi-non verbális kommunikáció csatornái: mimika, tekintet, vokális kommunikáció, gesztusok (kezek, fej, karok mozgása), testtartás, térközszabályozás (proxemika), kulturális szignálok (ruha, hajviselet…)
Metakommunikáció: a szavakban történő közlést kísérő, többé-kevésbé nem szándékos és nem tudatos kommunikáció
A jelentés problematikájával a szemiotika foglalkozik, 3 területe:
ØSzintaxis: a jelek egymáshoz kapcsolódásának törvényszerűségei (pl. a nyelvi kódrendszerben a nyelvtan és a nyelvhelyesség)
ØSzematika: a jel és az általa jelölt tartalmi dolog kapcsolata, ezek egybeesése vagy eltérése (pl. a gesztusok jelentése)
ØPragmatika: a jel és a felhasználók (kibocsátó-befogadó) kapcsolatát jelzi
A nyelvi kommunikáció modellje: beszédhelyzet-beszédszituáció, közös előzmény (témaazonosság), közös előismeretek, közös nyelvűség, valóság
4. Retorika; Érvelési technikák
•Indukció: az egyestől az általános felé; összegző, nagyító
•Dedukció: az általánosból következtet az egyedire
•Ok-okozati következtetés (oksági érvelés): pragmatikus érvelés az előnyöket és hátrányokat kiemelő gondolatmenet, másik típusánál sok okot összegyűjtve jutunk el a kívánt okozathoz
•Dialektikus következtetés: a felek közelednek egymáshoz, nem elvetik a másik véleményét, hanem annak figyelembe vételével formálják a magukét, s jutnak előbbre a megegyezés felé
•Magyarázattal való érvelés: objektíven igyekeznek meggyőzni tárgyalópartnerüket
•Kvázi-logikai érvek: matematikai következtetésekre épülő érvek (összeférhetetlenség, kölcsönösség, átmenetiség, precedens, beletartozás, részekre osztás, valószínűség
•Értékekre való hivatkozás, értéktípusok: egyetemes (szép, jó, igaz), konkrét értékek (szolidaritás, lojalitás, felelősség), elvont é. (igazság, szabadság, jog)
•Érvelés közhelyekkel: józanészre való hivatkozások, leggyakoribb formái közhelyek, közmondások, maximák idézése
•Érvelés
alternatívákkal
•Érvelés
feltevéssel
•Érvelés
paradoxonnal
•Érvelés túlzással
•Érvelés kérdésekkel
Vizuális közlések formái: megjelenés helye szerint (kültéri, beltéri elemek), formája szerint (papír alapú kiadványok, textil-zászlók, fémből készült állványok, vetítők, filmek, videoklipek, digitális alapú megjelenés, egyéb-tűtijáték, módozata szerint rögzített/mobil