1.
Vázlatosan
ismertesse a kognitív folyamatot!
Kognitív pszichológiai
modell (megismerő folyamatok)
/információ feldolgozási modell/
Ø
Külső-belső
(testi) ingerek ß szelekció (infók kiesése) ingerküszöb
Ø
Érzékszervek:
érzékelés ß figyelem
Ø
Észlelés
(agyban): beállítódás; motivációk, érzelmek
Ø
Rövidtávú memória
ß felejtés
Ø
Hosszú távú
memória
Ø
Gondolkodási
folyamatok
Ø
Viselkedés
(reakció)
(Pl: éhes vagyokà motivációàelmegyek kaját enni, ehhez tudni kell hol találom
2.
Vázlatosan
ismertesse az észlelés folyamatát!
Észlelés = percepció
Gestalt
pszichológia = alaklélektan = ingerek értelmezése+jelentésadás
Értelmes
egységeket próbál képezni az ember „Az egész több mint a részek összessége”
Észlelési folyamat
Lokalizáció (hol)
Felismerés (mi az?
–azonosítás) Észlelési
folyamat
Absztrakció
Konsanciák (állandóság)
3.
Vázlatosan
ismertesse a figyelem jellegzetességeit és fajtáit!
1.szelekció: bizonyos hatások
kiesnek, mert határok=küszöbök voltak
2.szelekció: figyelem;
ingerek szűrése; multimodális (összes érzékszervre kihat)
Szelektív hallás:
mindkettőt hallgatom, de csak
egyre figyelek, ehhez az kell hogy ismerjük z egyiket
Redundancia: töltelék, felesleges ismeretek
Saját név hatás: ha valamit hallunk a háttérből, ami ránk vonatkozik,
akkor rá figyelünk
·
Orientációs
reakció (mi az? –reakció ingerirány
felé)
Úszerű, fenyegető, szokatlan, félelmetes, önkéntelenül
is kiváltódik, stressz helyzetben, spontán figyelem ingerek hatására, habituás
jön létre ha sokat tapasztaljuk – hozzászokás
·
Akaratlagos
Pl. szignáldetekciónál, fenntarthatóság kb. 45 perc,
ha nagyon érdekes akkor több
·
Pásztázó
Egyik ingerről a másikra vándorolunk; amikor
akaratlagos csökken pásztázó lesz vagy pászázóból lehet egy orientációs reakció
után akaratlagos
4.
Röviden,
vázlatosan ismertesse a lokalizáció folyamatát!
Ahhoz
hogy tudjuk hol van el kell különíteni egymástól és a háttértől
Elkülönülés
+ mozgás + távolság
Amit
körvonal határol, erős kontraszt
Ο
Közelség elve
Pl:
Egymáshoz közeliek egy csoportba tartoznak ha O lett volna hamarabb
észrevesszük; Ami közel van összetartozónak vesszük
Ο
Hasonlóság elve
Hasonlót egy csoportba soroljuk; Azt látjuk egybe ami
hasonló
Ο
Jó folytatás elve
Egyforma körvonalazású elemeket eggyé csoportosítjuk
Könnyebben észrevette az F-et ha az külön volt
Ο
Zártság elve
Részeket tartalmazó ábra kitöltésére
Ο
Közös sors: mozgás távolság
Részek és tulajdonságok csoportosítása egy tárgyba
( 2vonal egy tárgyba ha a megfigyelőtől azonos
távolságban vannak)
(egy irányba mozog 2 vonal akkor egy tárgyhoz tart)
§ Valódi (fej-szem mozgás, retinán elmozdul a kép)
Ø Relatív: ha mintázott a háttér (hétköznapibb)
Két tárgy sebességének eltérésekor (pl. utazáskor
közeli tárgyak gyorsabban suhannak el, mit a távoliabbak – távolságészlelés
Önmagunkhoz viszonyíthatunk
Ø Abszolút: ha sötét, homogén háttér
Nehezebb különbséget tenni (közös sors elve: egyszerre
mozdul el egynek vesszük, kutya és feje mesében)
§ Nincs valódi mozgás (ha viszonyítási alap változik)
Ø
Sztoboszkopikus (pl. mozi – gyorsan egymás után vetítünk vmità mozgónak tűnik)
Ø
Indukált:
(pl. hold-kisebb, felhők-nagyobb körülveszik; olyan mintha a kicsi mozogna,
pedig áll)
Jelzőmozzanatok:
§
binokuláris diszparitás (2 szem 2 kép, az agy egyet csinál)
§
monokuláris
(letakar egyik szem, akkor is van térlátás)
1. relatív nagyság (kb. tudjuk mi mekkora)
2. takarás
3. relatív magasság (magasaba a távoli)
4. perspektivikus változás
5. árnyák, árnyékolás, felbontás, felszíni változás
6. relatív mozgás
5.
Röviden
ismertesse a sémák/mentális reprezentációk működését! (Tk. 154)
A séma a felismerésnél
játszik szerepet.
Séma
= emberek, tárgyak, események, helyzetek osztályának mentális reprezentációja.
Séma
alakjában észlelésà infót gazdaságosan megszűrjük, szervez és feldolgoz.
Nem
kell minden újat megjegyezni, csak besoroljuk egy sémába, ami már megvan a
memóriábanà kognitív gazdaságosság; viszont lehet torzítás is.
6.
Vázlatosan
ismertesse a klasszikus kondicionálást!
Klasszikus kondicionálás =
feltételes reflex
Pavlov(1849-1936) és kutyája
Meglévő viselkedés-elemek
összekapcsolása
Feltétlen inger: pl. étel szájába kerül
â
Feltétlen reakció: nyálelválasztás beindul
Csengő hangot szólaltat meg
Pavlov
â
Környezeti inger megelőzi a
feltétlen ingert
â
Feltételes inger à orientáció reakciót vált ki (kutya figyel), majd
ugyanúgy étel szájbanànyálzás
Feltételes inger
â(kiváltja)
Feltételes reakció: nyál feltételes reflex
Létrejött a társítás
Inger
Inger (csengő) reakció ingerközpontú
tanulás (többi inger kiesik)
Inger
Feltételek, hogy létrejöjjön
a klasszikus kondicionálás
Ø
Térbeli
Ø
Időbeli egybeesés
Ø
Kontiguitás
(jósló funkció) /ha- akkor mindig ugyanazt adjuk/
Ø
Anticipáció
(előrelátás) /tudjuk, hogy növénynek nem csengetünk, az állatnak fog
megjelenni/
Klasszikus kondicionálás
·
Generalizáció: általánosítás
(hasonló inger is kiválthatja ugyanazt a reakciótà mással is csengethet Pavlov)
·
Diszkrimináció:
megkülönböztetés (mindig a legmélyebb csengőnél adunk kajátà megszokjaà erre fog reagálni)
·
Kioltás
(viselkedés)gátlás: pl. Pavlov nyugdíjba megy, nincs csengőà megszűnik a reakció
·
Spontán
felújulás: egyszer csak kiváltódik a reakció véletlenszerűen
·
Egyszeri
társítás: veszélyes esetekben általában (ha valahol megsérülünk utána mindig
figyelünk rá)
·
Másodlagos
kondicionálás (asszociáció): „illatà kajaà nagyi főztjeà nagyi kutyája”
·
„Albert és a
fehér patkány esete”: az ember érzelmei kondicionálhatók és kiolthatók
(megtanuljuk, mikor leszünk szomorúak, mikor kell félni)
7.
Vázlatosan
ismertesse az operáns kondicionálást!
·
Thorndike
(1874-1949)
„effektus
törvény”: operáns kondicionáláshoz köthető, erre alapszik
·
Próba-szerencse:
addig próbálkozunk, amíg el nem érjük célunkat. Véletlenszerű cselekvések közül
azokat válogatja, melyek pozitív következményt követnek.
Operáns kondicionálás: új viselkedésmód elsajátítása, amely nincs jelen a
veleszületett viselkedésreperoárban
Reakció(1)
Inger Reakció(2) à reakcióközpontú tanulás
Reakció(3) egy, ami
sikerrel járt a próbálkozások során, az választódik ki
8.
Hasonlítsa
össze a kétféle kondicionálást!
1) Operáns kondicionálás
* jutalmazás –
büntetés (amit jutalmaznak
ismételjük, ami büntetés elkerüljük)
§
biológiai
§
szociális:
társaktól jön (pl. sarokba állítás)
* obszervációs
(megfigyeléses) tanulás
§
helyettesítő: más
kap megerősítést a viselkedésért à utánzás pl. agresszív jelenet a tvben
§
önjutalmazás/önbüntetés
- önmarcangolás
2) Klasszikus kondicionálás – fiziológiás reakciók
Pl. szégyenérzet, szorongás
Szomatikus
marker
„testből eredő”
jelző, jelzés
Tisztán behaviorista
felfogást továbbfejlesztették és más elméletekben alkalmazzák pl.
Szociális
– kognitív elmélet
·
A viselkedés
külső meghatározói (jutalom, büntetés) és belső tényezői (hiedelmek, elvárások)
összefonódnak és így határozzák meg a viselkedést, visszahatnak az egész
személyiségre.
·
Szociális –
tanuláselmélet: kognitív mérlegelés előzi meg a viselkedést (képzeletben
lejátszok helyzetet) és döntök majd a pozitív és negatív hatások alapján.
9.
Vázlatosan
ismertesse pszichológiai szempontból a tanulási formákat!
·
Spontán (ami érdekel megmarad a fejünkben)ßà akaratlagos (vizsga)
·
Késleltetett
reakció (külső gátló tényező) – pl.
kerülő út (cél elérése érdekében először el kell távolodni a céltól) / tyúk –
kerítés – etető áthelyezése à meg fogja kerülni/
·
Látens= lappangó: nincs azonnali viselkedéses következménye;
pl. észlelési folyamatok (mikor tehén képét fel kellett ismerni)
·
Belátásos
tanulás à közvetítő folyamatok
-
hirtelen
történik, AHA élmény
-
később is
hozzáférhető /átvihető hasonló helyzetekbe/
-
átvihető más
hasonló helyzetre
-
hirtelen rájövök
mi a megoldás
·
Szociális
tanulás: A társadalmi
beilleszkedéshez szükséges viselkedési formák, normák elsajátítása
=szocializáció.
10.
Vázlatosan
ismertesse az emlékezeti folyamat három szakaszát!
Tárak
vagy feldolgozási szintek?
I.
Szenzoros tár
(érzékeljük, de új hatására nagyrészt eltűnik; rövid ideig tárol)
II.
Rövid távú
(munka) memória
III.
Hosszú távú
memória
11.
Ismertesse
az emlékezeti tárolás mechanizmusát!
I.
Szenzoros tár
(érzékeljük, de új hatására nagyrészt eltűnik; rövid ideig tárol)
II.
Rövid távú
(munka) memória
(hosszúból
rövidbe kerül az előhívott emlék)
Korlátozott
kapacitás(érzékszervi modalitás)à mindegy melyik érzékszerv
7+/-2
egység – számunkra értelmezhető egység: nem mindegy hogy 1848,1945 vagy
1.8,4,8,1,9,4,5
Kb
30-90 mp – ennyi ideig tartózkodik ott az információ
III.
Hosszú távú
memória
Kapacitása
nem korlátott. Konszolidáció = megszilárdulás: az agysejtek közötti
összeköttetések megerősödnek, az emlék rögzül, bevésődik.
12.
Ismertesse
az emlékezeti előhívást!
§
Reprodukció:
egy az egyben fel tudom idézni
§
Rekonstrukció:
lényeget tanuljuk meg
Előhívás kudarca: felejtés
Emlékezet egy kutatója:
Ebbinghaus (1850-1909)
13.
Vázlatosan
ismertessen öt emlékezeti torzítást, tévedést!
Az emlékezet 7 bűne
A kihagyás bűnei:
A megőrzés, téves hozzáadás
bűnei:
Emlékezeti
törvényszerűségek
Ο
Proaktív gátlás
(előreható) – korábbi gátolja a későbbi megjegyzését
Ο
Retroaktív gátlás (visszaható) – új gátolja a régebbit (pl. egy fejezetet megtanul, előzőt
nem tudom)
14.
Mi az
intelligencia és az IQ?
Általános megértési és
értelmi képesség.
15.
Vázlatosan
ismertesse az agykérgi arousal jellemzőit, személyiségvonásokkal kapcsolatos
vonatkozásait!
Agykérgi arousal: (éberségi, izgalmi szint)
Egy idő után hallucináció
indul be à megőrülne
Arousal (éberségi szint): ha sok inger van à nő az éberség
Figyelem pásztázó,
elkalandozik, de koncentrálható, a gondolkodási folyamatok kevésbé
kontrolláltak, de irányíthatók, a viselkedés összehangolt, szükség esetén
készenléti állapotba hozható /pl. ébredés után/ |
Optimális lelki és testi
állapot; a figyelem koncentrált, a gondolatok rendezettek, logikusan
koncentrálhatók, a viselkedés kontrollált, hatékony, célirányos |
Extrém éberség: érzelmi
túlsúly, a figyelem beszűkült, a gondolatok szervezetlenek, zavarosak,
cikázók, nehezen irányíthatók, a viselkedés kontrollálatlanná válhat |
Álmosság, fáradtság, unalom Tudatosan ki tudunk lépni
belőle |
Koncentrált feladatvégzés
(fizikai, szellemi) |
Fokozott düh, eufória Ezt nem tudjuk tudatosan
csökkenteni |
Arousal szint
optimalizálása:
Ingerkeresés – ingerkerülés
Extravertált intravertált
Kifelé - befelé forduló
típus
(nekik több ingerre van
szükségük)
16.
Vázlatosan
ismertesse az önfenntartási motivációk folyamatát!
SZÜKSÉGLET
Olyan
hiány a szervezetben (az ideális fiziológiás értéktől való eltérés), amely
tartós fennállás esetén az egészséget, súlyosabb esetben az életet fenyegeti
Hiány
megszüntetése:
·
Automatikus
helyreállítás: nem tudatos autonóm folyamat, HOMEOSZTÁZIS
·
Drive keletkezik:
ha meghalad bizonyos értéket, tudatosul, akaratlagos irányítási folyamat
Ha
ez nem sikerül felborul az egyensúly à tudatossá válik a hiány megszüntetése
HOMEOSZTÁZIS
A
belső környezet állandósága
(termosztát
– bizonyos határokig tudja érzékelni a változást)
Autonóm
szabályozás (nem tudatos; automatikus) kivéve amelyek a kritikus határt átlépve
tudatosulnak
·
Testhőmérséklet
·
Folyadék és
táplálék ellátás
·
Légzés
Vannak
olyan hiányállapotok, amelyek súlyos esetben sem tudatosulnak, azaz nem vezet
drive-hoz pl. vashiány
Ezek
néha specifikus tünetekben nyilvánulhatnak meg. (pl. vashiány esetén
fáradákonyság, étvágytalanság, de ez lehet akár influenza következménye is)
Vagy
egyáltalán nem tudunk róla (ezt használják ki a multivitaminokat reklámozó
cégek)
Fajfenntartási motívumok
Társas (szociális) motívumok:
·
Szexuális
viselkedés, fajfenntartás
·
Anyai magatartás,
utódpótlás (Harlow) – attól függ, milyen körülmények között nő fel az anya
·
Altuista
magatartás – segítő, önfeláldozó magatartás; minél közelebb áll hozzánk valaki,
annál inkább áldozzuk fel magunkat érte
Kíváncsiság motívumok
Általános
aktivitás motívum: szenzoros ingerlés szükséglete; exploráció (kereső –
kutató), érdeklődés, a felfedezés izgalma; manipuláció (tárgyakkal való
foglalatosság, pl.kötés)
17.
Ismertesse a
Maslow piramis 7 szintjét!
Egymásra épülnek a szintek,
ha nincs meg az alsó nem jöhet a felső
1.
Fiziológiás: minden embernél megtalálható, elsősorban önfenntartó
célú.
2.
Biztonság: környezetünk kiszámítható legyen, legyen valami a
fejünk fölött (biztos lakóhely).
3.
Valakihez
tartozás: része vagyok-e egy
közösségnek, ami támaszt tud nyújtani, vannak-e olyan ismerőseim, akikre
számíthatok.
4.
Elismerés: abból adódik, hogy összemérjük magunkat másokkal, valahol
elhelyezzük magunkat, illetve mások is elfogadják ezt a rangsort.
5.
Kognitív: megismerje a körülötte lévő világot, tudományokat,
vagy művészetek iránti érdeklődés.
6.
Esztétikai: Szépség, rendezettség iránti igény.
7.
Önmegvalósítás: amikor saját képességeinket megvalósítjuk.
Ο
Nem a
karrierépítést jelenti
Ο
Nincs célja,
magáért a tevékenységért csináljuk
Ο
Általában
altruista magatartás jellemző rá.
Ο
Művészeti
alkotások (nem azért csinálja, hogy megéljen belőle).
18.
Hasonlítsa
össze a motivációkat és az érzelmeket vázlatpontszerűen!
19.
Vázlatosan
ismertesse Schachter – Singer kísérletének lényegét, milyen módon magyarázza az
érzelmeket?
Adrenalint adnak be az egyik
csoportnak
|
tájékoztatott |
nem tájékoztatott |
|
érzelmi élmény |
|
Placebo (vitamint kap) |
nincs |
van: gyenge |
Adrenalin |
nincs |
erős |
Feladatuk:
a betűt karikázzák be à (egy idő után)
Egy
nyugtalan ember kiment
Többiek:
utánoztákà ezek
adrenalinról nem tájékozottak
Akik
tudták az adrenalint: nincs hatás
Placebo
akik nem tudták: van gyenge reakció (utánzás)
Másik
változat: egy ember örült a feladatnak
Táblázat
nem változik
Adrenalinosok
követik azt az embert
Akik
nem tudták nem éltek át különösebb reakciót
20.
Vázlatosan
ismertesse Freud topografikus modelljét!
Ábra:
Oda-vissza kapcsolat, amiről
tudományunk van, meg
Önkéntesen felidézünk tudatos
tudjuk fogalmazni
vmit
#$ $ hosszútávú
emlékezet,
Tudatelőttes különböző infókat fel
tudunk
idézni, de vannak
$ hiányosságok
tudattalan=tudatalatti
Nem hozzáférhető,
konfliktusok, szorongások, vágyak; ha valami egyszer bekerül a tudatalattiba,
és elfelejtjük, nem tudjuk elővenni à csak pszichoanalízis során (álmok, elszólások
segíthetnek)
Elhárító/ énvédő
mechanizmusok: ?tudatalattiba szorítják vissza a tudatost?
21.
Vázlatosan
ismertesse Freud strukturális modelljét!
·
Szuperego (felettes én): erkölcs-lelkiismeret, énideál, értékrend, mit szabad
és mit nem
·
Ego (én):
realitás (valóság elv – az ösztönén vágyainak valós mederbe terelése), intellektuális-racionális problémamegoldó,
közvetítő; ösztönén és környezet összekapcsolása – ló (ID) – lovas (próbálja
fékezni=ego)
·
ID (ösztönén):
örömelv (azonnali szükségletkielégítés, feszültségcsökkentés), vágyteljesítés
(valós vagy fantázia) ha nem valós álmodozom; életösztön – libido ßàhalálösztön
22.
Vázlatosan
ismertesse Freud pszichoszexuális személyiségelméletét!
1.
Orális: kb. 18 hónapig
Legfőbb a táplálkozás, a legnagyobb örömforrás,
szájjal kommunikál, kb. szoptatásig tart, megtanul járni, felfedezi a világot,
mindent szájjal próbál ki
2.
Anális: 3 évig
Szobatisztaságra szoktatás, végbél és területe,
záróizmok kontrollálása, teljesítménnyel kapcsolatos problémákról szól
3.
Fallikus: 5 évig – Ödipusz-komplexus
Nemi szervekkel kapcsolatos, óvodás időszak,
érdeklődés mi a különbség a lányok és a fiúk között; Ödipusz-komplexus: főleg
fiúknál jellemző, anyjukat szeretnék feleségül a kisfiúk, szeretne apaszerepbe
kerülni, apával való azonosulás megtörténik
4.
Latencia: serdülőkorig
Szeretné felfedezni a világot (lappangó időszak)
5.
Genitális: serdülőkortól
Véglegesen kialakulnak a nemi szerepek
23.
Vázlatosan
ismertesse Erikson személyiségelméletét!
Milyen
társas hatások érnek bennünket, nagyon meghatározó a szociális környezet, mint
a testtájak. A fejlődés egész életen át tart; 8 szakasz van, ellentétpárokat
alkot (szemben Freuddal, akinél serdülőkorig tart)
1.
Bizalom-
bizalmatlanság (1éves korig)
Kérdés, hogy megkapjuk-e a bizalmat; van-e, aki
gondoskodik rólunk, mikor tehetetlenek vagyunk
à bizalom és optimizmus (ha megkapjuk gyerekkorban a
bizalmat, akkor optimistábbak leszünk)
2.
Autonómia –
kétely (1-2év között)
Önállóan képesek vagyunk felfedezni a világot. Ha
túlságosan óvják a gyereket à elkezd kételkedni magában, hogy egyedül menne-e
àönkontroll és megfelelés érzés (kialakul, ha
gyerekkorban van autonómiája a gyereknek); megfelelő vagyok, el tudok igazodni
a világban
3.
Kezdeményezés –
bűntudat (3-5év)
Tudok új dolgokat is kitalálni (rajzolni, festeni) à ha ebben korlátozzák, nem értékelnek à „nem vagyunk elég jók” à bűntudat jön létre
àtervezés és megvalósítás, saját cselekvések
kezdeményezésének képessége
4.
Teljesítmény –
kisebbrendűség (6. évtől – serdülőkorig)
Iskolában megindul a versengés, miben vagyok jó, miben
gyenge
à ha átéli erősségeit: kompetencia: intellektuális,
szociális, fizikai képességekben
5.
Identitás –
szerepkonflúzió (serdülőkor)
Ki is vagyok én? Lassan választ tudok adni rá a
környezeti visszajelzésekből, különböző szerepeket próbálok ki. Ha megoldódik a
moratórium létrejön az identitás
Ha nem észleli ezeket az állapotokat:
-
identitás
diffuzió: folyamatosan váltogatja a szerepeket, és ezt nem érzékeli, nem tudja
eldönteni mit szeretne
-
korai zárás: nem
jön létre krízis, eleve megoldott a helyzet, gyerek elfogadja a család
elvárásait, nem kezd el lázadni, később rájöhet hogy elszalasztott valamit à(eredmény)
saját magáról, mint egyedi személyről alkotott egységes kép
6.
Intimitás –
izoláció (fiatal felnőtt)
(Freudnál itt ér véget a személyiség-fejlődés)
à(eredmény) szoros és tartós kapcsolatok létrehozásának
képessége, pálya iránti elkötelezettség
-
intimitás: pálya
iránt egyre szorosabb az elképzelés
-
izoláció:
elköteleződés-mentes munka, elzárkózás a kapcsolatok elől
7.
Alkotóképesség –
stagnálás
Család, gyerekek kialakulása; munkában valamiféle
alkotás
àtörődés a családdal, a társadalommal és a jövő
generációval
Ha nincs meg àstagnálás (pl. munkanélküliség)
8.
Integritás –
kétségbeesés (időskor)
Egész életük keretbefoglalása
à beteljesülés, az élettel való megelégedettség érzése,
hajlandóság a halállal való szembenézésre
24.
Vázlatosan
ismertesse az énképeket és a kapcsolatukat!
Objektív énkép à Milyennek látnak mások?
$
Önismeret
#
Szubjektív énkép à Milyen vagyok?
$
Önértékelés
#
Ideális énkép à Milyen szeretnék lenni?
25.
Vázlatosan
ismertesse a fenomenológiai/személyközpontú irányzatot!
Fenomenológia:
szubjektív élmény; ki hogyan éli meg; az emberek jók, mindannyian fejlődünk
26.
Vázlatosan
ismertesse a személyiségvonásokkal kapcsolatos elméleteket!
Big Five személyiségprofil
5 személyiségvonás, amely
általában:
·
Extraverzió:
magabiztosság, asszertivitás, izgalomkeresés, társaságkedvelés, kalandszeretet,
beszédesség
·
Barátságosság:
kedves, udvarias, mennyire bízik másban, önzetlenség
·
Lelkiismeretesség:
önfegyelem, kompetencia (hol a határ), megfontoltság, rendszeretet,
kötelességtudat, alaposság
·
Emocionalitás:
neurotikusság, szorongás, ellenségesség, impulzivitás, lelki sérülékenység,
izgulékonyság
·
Nyitottság:
fantázia, intellektuális, kíváncsiság, kreativitás, szépérzék, értékek iránt,
fogékonyság