1.                  Vázlatosan ismertesse a kognitív folyamatot!

 

Kognitív pszichológiai modell (megismerő folyamatok)

 /információ feldolgozási modell/

 

Ø       Külső-belső (testi) ingerek ß szelekció (infók kiesése) ingerküszöb

Ø       Érzékszervek: érzékelés ß figyelem

Ø       Észlelés (agyban): beállítódás; motivációk, érzelmek

Ø       Rövidtávú memória ß felejtés

Ø       Hosszú távú memória

Ø       Gondolkodási folyamatok

Ø       Viselkedés (reakció)

 

(Pl: éhes vagyokà motivációàelmegyek kaját enni, ehhez tudni kell hol találom

 

 

2.                  Vázlatosan ismertesse az észlelés folyamatát!

 

Észlelés = percepció

Gestalt pszichológia = alaklélektan = ingerek értelmezése+jelentésadás

Értelmes egységeket próbál képezni az ember „Az egész több mint a részek összessége”

 


Észlelési folyamat

Lokalizáció (hol)

Felismerés (mi az? –azonosítás)                       Észlelési folyamat

Absztrakció

Konsanciák (állandóság)

 

 

3.                  Vázlatosan ismertesse a figyelem jellegzetességeit és fajtáit!

 

1.szelekció: bizonyos hatások kiesnek, mert határok=küszöbök voltak

2.szelekció: figyelem; ingerek szűrése; multimodális (összes érzékszervre kihat)

 

 

Szelektív hallás:

mindkettőt hallgatom, de csak egyre figyelek, ehhez az kell hogy ismerjük z egyiket

 

Redundancia: töltelék, felesleges ismeretek

 

Saját név hatás: ha valamit hallunk a háttérből, ami ránk vonatkozik, akkor rá figyelünk

 

 

·          Orientációs reakció (mi az? –reakció  ingerirány felé)

Úszerű, fenyegető, szokatlan, félelmetes, önkéntelenül is kiváltódik, stressz helyzetben, spontán figyelem ingerek hatására, habituás jön létre ha sokat tapasztaljuk – hozzászokás

·          Akaratlagos

Pl. szignáldetekciónál, fenntarthatóság kb. 45 perc, ha nagyon érdekes akkor több

·          Pásztázó

Egyik ingerről a másikra vándorolunk; amikor akaratlagos csökken pásztázó lesz vagy pászázóból lehet egy orientációs reakció után akaratlagos

 

 

4.                  Röviden, vázlatosan ismertesse a lokalizáció folyamatát!

 

Ahhoz hogy tudjuk hol van el kell különíteni egymástól és a háttértől

Elkülönülés + mozgás + távolság

Amit körvonal határol, erős kontraszt

 

Ο  Közelség elve

Pl: Egymáshoz közeliek egy csoportba tartoznak ha O lett volna hamarabb észrevesszük; Ami közel van összetartozónak vesszük

Ο  Hasonlóság elve

Hasonlót egy csoportba soroljuk; Azt látjuk egybe ami hasonló

Ο  Jó folytatás elve

Egyforma körvonalazású elemeket eggyé csoportosítjuk

Könnyebben észrevette az F-et ha az külön volt

Ο  Zártság elve

Részeket tartalmazó ábra kitöltésére

Ο  Közös sors: mozgás távolság

Részek és tulajdonságok csoportosítása egy tárgyba

( 2vonal egy tárgyba ha a megfigyelőtől azonos távolságban vannak)

(egy irányba mozog 2 vonal akkor egy tárgyhoz tart)

 

 

§   Valódi (fej-szem mozgás, retinán elmozdul a kép)

Ø Relatív: ha mintázott a háttér (hétköznapibb)

Két tárgy sebességének eltérésekor (pl. utazáskor közeli tárgyak gyorsabban suhannak el, mit a távoliabbak – távolságészlelés

Önmagunkhoz viszonyíthatunk

Ø Abszolút: ha sötét, homogén háttér

Nehezebb különbséget tenni (közös sors elve: egyszerre mozdul el egynek vesszük, kutya és feje mesében)

 

§   Nincs valódi mozgás (ha viszonyítási alap változik)

Ø Sztoboszkopikus (pl. mozi – gyorsan egymás után vetítünk vmità mozgónak tűnik)

Ø Indukált: (pl. hold-kisebb, felhők-nagyobb körülveszik; olyan mintha a kicsi mozogna, pedig áll)

 

          Jelzőmozzanatok:

§         binokuláris diszparitás (2 szem 2 kép, az agy egyet csinál)

§         monokuláris (letakar egyik szem, akkor is van térlátás)

1.  relatív nagyság (kb. tudjuk mi mekkora)

2.  takarás

3.  relatív magasság (magasaba a távoli)

4.  perspektivikus változás

5.  árnyák, árnyékolás, felbontás, felszíni változás

6.  relatív mozgás

 

 

5.                  Röviden ismertesse a sémák/mentális reprezentációk működését! (Tk. 154)

 

A séma a felismerésnél játszik szerepet.

 

Séma = emberek, tárgyak, események, helyzetek osztályának mentális reprezentációja.

 

Séma alakjában észlelésà infót gazdaságosan megszűrjük, szervez és feldolgoz.

 

Nem kell minden újat megjegyezni, csak besoroljuk egy sémába, ami már megvan a memóriábanà kognitív gazdaságosság; viszont lehet torzítás is.

 

 

6.                  Vázlatosan ismertesse a klasszikus kondicionálást!

 

Klasszikus kondicionálás = feltételes reflex

Pavlov(1849-1936) és kutyája

Meglévő viselkedés-elemek összekapcsolása

Feltétlen inger: pl. étel szájába kerül

                                               â

Feltétlen reakció: nyálelválasztás beindul

Csengő hangot szólaltat meg Pavlov

                                               â

Környezeti inger megelőzi a feltétlen ingert

   â

Feltételes inger à orientáció reakciót vált ki (kutya figyel), majd ugyanúgy étel szájbanànyálzás

 


Feltételes inger

                â(kiváltja)

Feltételes reakció: nyál                      feltételes reflex

 

Létrejött a társítás

 

 

Inger

Inger (csengő)                                       reakció ingerközpontú tanulás (többi inger kiesik)

Inger

 

Feltételek, hogy létrejöjjön a klasszikus kondicionálás

Ø       Térbeli

Ø       Időbeli egybeesés

Ø       Kontiguitás (jósló funkció) /ha- akkor mindig ugyanazt adjuk/

Ø       Anticipáció (előrelátás) /tudjuk, hogy növénynek nem csengetünk, az állatnak fog megjelenni/

 

Klasszikus kondicionálás

·         Generalizáció: általánosítás (hasonló inger is kiválthatja ugyanazt a reakciótà mással is csengethet Pavlov)

·         Diszkrimináció: megkülönböztetés (mindig a legmélyebb csengőnél adunk kajátà megszokjaà erre fog reagálni)

·         Kioltás (viselkedés)gátlás: pl. Pavlov nyugdíjba megy, nincs csengőà megszűnik a reakció

·         Spontán felújulás: egyszer csak kiváltódik a reakció véletlenszerűen

·         Egyszeri társítás: veszélyes esetekben általában (ha valahol megsérülünk utána mindig figyelünk rá)

·         Másodlagos kondicionálás (asszociáció):  „illatà kajaà nagyi főztjeà nagyi kutyája”

·         „Albert és a fehér patkány esete”: az ember érzelmei kondicionálhatók és kiolthatók (megtanuljuk, mikor leszünk szomorúak, mikor kell félni)

 

 

7.                  Vázlatosan ismertesse az operáns kondicionálást!

 

·         Thorndike (1874-1949)

„effektus törvény”: operáns kondicionáláshoz köthető, erre alapszik

·         Próba-szerencse: addig próbálkozunk, amíg el nem érjük célunkat. Véletlenszerű cselekvések közül azokat válogatja, melyek pozitív következményt követnek.

 

Operáns kondicionálás: új viselkedésmód elsajátítása, amely nincs jelen a veleszületett viselkedésreperoárban

 

                               Reakció(1)            

Inger                      Reakció(2)             à reakcióközpontú tanulás

                               Reakció(3)                  egy, ami sikerrel járt a próbálkozások során, az választódik ki

 

 

 

8.                  Hasonlítsa össze a kétféle kondicionálást!

 

1)       Operáns kondicionálás

*       jutalmazás – büntetés (amit jutalmaznak ismételjük, ami büntetés elkerüljük)

§         biológiai

§         szociális: társaktól jön (pl. sarokba állítás)

*       obszervációs (megfigyeléses) tanulás

§         helyettesítő: más kap megerősítést a viselkedésért à utánzás pl. agresszív jelenet a tvben

§         önjutalmazás/önbüntetés - önmarcangolás

 

2)       Klasszikus kondicionálás – fiziológiás reakciók

Pl. szégyenérzet, szorongás

Szomatikus    marker

„testből eredő”    jelző, jelzés

 

Tisztán behaviorista  felfogást továbbfejlesztették és más elméletekben alkalmazzák pl.

 

 

Szociális – kognitív elmélet

·          A viselkedés külső meghatározói (jutalom, büntetés) és belső tényezői (hiedelmek, elvárások) összefonódnak és így határozzák meg a viselkedést, visszahatnak az egész személyiségre.

·          Szociális – tanuláselmélet: kognitív mérlegelés előzi meg a viselkedést (képzeletben lejátszok helyzetet) és döntök majd a pozitív és negatív hatások alapján.

 

 

9.                  Vázlatosan ismertesse pszichológiai szempontból a tanulási formákat!

 

·         Spontán (ami érdekel megmarad a fejünkben)ßà akaratlagos (vizsga)

·         Késleltetett reakció (külső gátló tényező) – pl. kerülő út (cél elérése érdekében először el kell távolodni a céltól) / tyúk – kerítés – etető áthelyezése à meg fogja kerülni/

·         Látens= lappangó: nincs azonnali viselkedéses következménye; pl. észlelési folyamatok (mikor tehén képét fel kellett ismerni)

·         Belátásos tanulás à közvetítő folyamatok

-          hirtelen történik, AHA élmény

-          később is hozzáférhető /átvihető hasonló helyzetekbe/

-          átvihető más hasonló helyzetre

-          hirtelen rájövök mi a megoldás

·         Szociális tanulás: A társadalmi beilleszkedéshez szükséges viselkedési formák, normák elsajátítása =szocializáció.

 

 

10.              Vázlatosan ismertesse az emlékezeti folyamat három szakaszát!

 

  1. Bevésés: kódolás (emléknyom) pl. leírom – elhelyezés a memóriában
  2. Tárolás (megőrzés a memóriában)

Tárak vagy feldolgozási szintek?

                                 I.      Szenzoros tár (érzékeljük, de új hatására nagyrészt eltűnik; rövid ideig tárol)

                               II.      Rövid távú (munka) memória

                             III.      Hosszú távú memória

  1. Előhívás (visszanyerés a memóriából) (Az emlék bármelyik szakaszban elveszhet)

 

 

11.              Ismertesse az emlékezeti tárolás mechanizmusát!

 

                                 I.      Szenzoros tár (érzékeljük, de új hatására nagyrészt eltűnik; rövid ideig tárol)

 

                               II.      Rövid távú (munka) memória

 

(hosszúból rövidbe kerül az előhívott emlék)

Korlátozott kapacitás(érzékszervi modalitás)à mindegy melyik érzékszerv

7+/-2 egység – számunkra értelmezhető egység: nem mindegy hogy 1848,1945 vagy 1.8,4,8,1,9,4,5

Kb 30-90 mp – ennyi ideig tartózkodik ott az információ

 

                             III.      Hosszú távú memória

Kapacitása nem korlátott. Konszolidáció = megszilárdulás: az agysejtek közötti összeköttetések megerősödnek, az emlék rögzül, bevésődik.

 

 

12.              Ismertesse az emlékezeti előhívást!

 

§         Reprodukció: egy az egyben fel tudom idézni

§         Rekonstrukció: lényeget tanuljuk meg

 

Előhívás kudarca: felejtés

 

Emlékezet egy kutatója: Ebbinghaus (1850-1909)

 

 

13.              Vázlatosan ismertessen öt emlékezeti torzítást, tévedést!

 

Az emlékezet 7 bűne

 

A kihagyás bűnei:

A megőrzés, téves hozzáadás bűnei:

 

Emlékezeti törvényszerűségek

Ο  Proaktív gátlás (előreható) – korábbi gátolja a későbbi megjegyzését

Ο  Retroaktív gátlás (visszaható) – új gátolja a régebbit (pl. egy fejezetet megtanul, előzőt nem tudom)

 

 

14.              Mi az intelligencia és az IQ?

 

Általános megértési és értelmi képesség.

 

 

15.              Vázlatosan ismertesse az agykérgi arousal jellemzőit, személyiségvonásokkal kapcsolatos vonatkozásait!

 

Agykérgi arousal: (éberségi, izgalmi szint)

Egy idő után hallucináció indul be à megőrülne

 

Arousal (éberségi szint): ha sok inger van à nő az éberség

 

Figyelem pásztázó, elkalandozik, de koncentrálható, a gondolkodási folyamatok kevésbé kontrolláltak, de irányíthatók, a viselkedés összehangolt, szükség esetén készenléti állapotba hozható /pl. ébredés után/

Optimális lelki és testi állapot; a figyelem koncentrált, a gondolatok rendezettek, logikusan koncentrálhatók, a viselkedés kontrollált, hatékony, célirányos

Extrém éberség: érzelmi túlsúly, a figyelem beszűkült, a gondolatok szervezetlenek, zavarosak, cikázók, nehezen irányíthatók, a viselkedés kontrollálatlanná válhat

Álmosság, fáradtság, unalom

Tudatosan ki tudunk lépni belőle

Koncentrált feladatvégzés (fizikai, szellemi)

Fokozott düh, eufória

Ezt nem tudjuk tudatosan csökkenteni

 

Arousal szint optimalizálása:

Ingerkeresés                  ingerkerülés

Extravertált                     intravertált

Kifelé -                            befelé forduló típus

(nekik több ingerre van szükségük)

 

 

16.              Vázlatosan ismertesse az önfenntartási motivációk folyamatát!

 

SZÜKSÉGLET

Olyan hiány a szervezetben (az ideális fiziológiás értéktől való eltérés), amely tartós fennállás esetén az egészséget, súlyosabb esetben az életet fenyegeti

 

Hiány megszüntetése:

·         Automatikus helyreállítás: nem tudatos autonóm folyamat, HOMEOSZTÁZIS

·         Drive keletkezik: ha meghalad bizonyos értéket, tudatosul, akaratlagos irányítási folyamat

Ha ez nem sikerül felborul az egyensúly à tudatossá válik a hiány megszüntetése

 

HOMEOSZTÁZIS

A belső környezet állandósága

(termosztát – bizonyos határokig tudja érzékelni a változást)

Autonóm szabályozás (nem tudatos; automatikus) kivéve amelyek a kritikus határt átlépve tudatosulnak

·         Testhőmérséklet

·         Folyadék és táplálék ellátás

·         Légzés

 

Vannak olyan hiányállapotok, amelyek súlyos esetben sem tudatosulnak, azaz nem vezet drive-hoz pl. vashiány

Ezek néha specifikus tünetekben nyilvánulhatnak meg. (pl. vashiány esetén fáradákonyság, étvágytalanság, de ez lehet akár influenza következménye is)

Vagy egyáltalán nem tudunk róla (ezt használják ki a multivitaminokat reklámozó cégek)

 

Fajfenntartási motívumok

 

Társas (szociális) motívumok:

·         Szexuális viselkedés, fajfenntartás

·         Anyai magatartás, utódpótlás (Harlow) – attól függ, milyen körülmények között nő fel az anya

·         Altuista magatartás – segítő, önfeláldozó magatartás; minél közelebb áll hozzánk valaki, annál inkább áldozzuk fel magunkat érte

 

Kíváncsiság motívumok

Általános aktivitás motívum: szenzoros ingerlés szükséglete; exploráció (kereső – kutató), érdeklődés, a felfedezés izgalma; manipuláció (tárgyakkal való foglalatosság, pl.kötés)

 

 

17.              Ismertesse a Maslow piramis 7 szintjét!

 

Egymásra épülnek a szintek, ha nincs meg az alsó nem jöhet a felső

 

1.        Fiziológiás: minden embernél megtalálható, elsősorban önfenntartó célú.

2.        Biztonság: környezetünk kiszámítható legyen, legyen valami a fejünk fölött (biztos lakóhely).

3.        Valakihez tartozás: része vagyok-e egy közösségnek, ami támaszt tud nyújtani, vannak-e olyan ismerőseim, akikre számíthatok.

4.        Elismerés: abból adódik, hogy összemérjük magunkat másokkal, valahol elhelyezzük magunkat, illetve mások is elfogadják ezt a rangsort.

5.        Kognitív: megismerje a körülötte lévő világot, tudományokat, vagy művészetek iránti érdeklődés.

6.        Esztétikai: Szépség, rendezettség iránti igény.

7.        Önmegvalósítás: amikor saját képességeinket megvalósítjuk.

Ο  Nem a karrierépítést jelenti

Ο  Nincs célja, magáért a tevékenységért csináljuk

Ο  Általában altruista magatartás jellemző rá.

Ο  Művészeti alkotások (nem azért csinálja, hogy megéljen belőle).

 

 

18.              Hasonlítsa össze a motivációkat és az érzelmeket vázlatpontszerűen!

 

 

19.              Vázlatosan ismertesse Schachter – Singer kísérletének lényegét, milyen módon magyarázza az érzelmeket?

 

Adrenalint adnak be az egyik csoportnak

 

tájékoztatott

nem tájékoztatott

 

             érzelmi élmény

Placebo (vitamint kap)

nincs

van: gyenge

Adrenalin

nincs

erős

 

Feladatuk: a betűt karikázzák be à (egy idő után)

Egy nyugtalan ember kiment

Többiek: utánoztákà ezek adrenalinról nem tájékozottak

Akik tudták az adrenalint: nincs hatás

Placebo akik nem tudták: van gyenge reakció (utánzás)

 

Másik változat: egy ember örült a feladatnak

Táblázat nem változik

Adrenalinosok követik azt az embert

Akik nem tudták nem éltek át különösebb reakciót

 

 

20.              Vázlatosan ismertesse Freud topografikus modelljét!

 

 

Ábra:

 

 

 

 

Oda-vissza kapcsolat,                                                                                       amiről tudományunk van, meg

Önkéntesen felidézünk                                      tudatos                                                tudjuk fogalmazni

vmit

                                                               #$                                          $                             hosszútávú emlékezet,

                                                                          Tudatelőttes                                             különböző infókat fel

                                                                                                                                             tudunk idézni, de vannak

                                                                                                              $                             hiányosságok

                                                                  tudattalan=tudatalatti

 

 

 

 

Nem hozzáférhető, konfliktusok, szorongások, vágyak; ha valami egyszer bekerül a tudatalattiba, és elfelejtjük, nem tudjuk elővenni à csak pszichoanalízis során (álmok, elszólások segíthetnek)

 

Elhárító/ énvédő mechanizmusok: ?tudatalattiba szorítják vissza a tudatost?

 

 

21.              Vázlatosan ismertesse Freud strukturális modelljét!

 

·          Szuperego (felettes én): erkölcs-lelkiismeret, énideál, értékrend, mit szabad és mit nem

·          Ego (én): realitás (valóság elv – az ösztönén vágyainak valós mederbe terelése),   intellektuális-racionális problémamegoldó, közvetítő; ösztönén és környezet összekapcsolása – ló (ID) – lovas (próbálja fékezni=ego)

·          ID (ösztönén): örömelv (azonnali szükségletkielégítés, feszültségcsökkentés), vágyteljesítés (valós vagy fantázia) ha nem valós álmodozom; életösztön – libido ßàhalálösztön

 

 

22.              Vázlatosan ismertesse Freud pszichoszexuális személyiségelméletét!

 

1.       Orális: kb. 18 hónapig

Legfőbb a táplálkozás, a legnagyobb örömforrás, szájjal kommunikál, kb. szoptatásig tart, megtanul járni, felfedezi a világot, mindent szájjal próbál ki

2.       Anális: 3 évig

Szobatisztaságra szoktatás, végbél és területe, záróizmok kontrollálása, teljesítménnyel kapcsolatos problémákról szól

3.       Fallikus: 5 évig – Ödipusz-komplexus

Nemi szervekkel kapcsolatos, óvodás időszak, érdeklődés mi a különbség a lányok és a fiúk között; Ödipusz-komplexus: főleg fiúknál jellemző, anyjukat szeretnék feleségül a kisfiúk, szeretne apaszerepbe kerülni, apával való azonosulás megtörténik

4.       Latencia: serdülőkorig

Szeretné felfedezni a világot (lappangó időszak)

5.       Genitális: serdülőkortól

Véglegesen kialakulnak a nemi szerepek

 

 

23.              Vázlatosan ismertesse Erikson személyiségelméletét!

 

Milyen társas hatások érnek bennünket, nagyon meghatározó a szociális környezet, mint a testtájak. A fejlődés egész életen át tart; 8 szakasz van, ellentétpárokat alkot (szemben Freuddal, akinél serdülőkorig tart)

 

 

1.        Bizalom- bizalmatlanság (1éves korig)

Kérdés, hogy megkapjuk-e a bizalmat; van-e, aki gondoskodik rólunk, mikor tehetetlenek vagyunk

à bizalom és optimizmus (ha megkapjuk gyerekkorban a bizalmat, akkor optimistábbak leszünk)

2.        Autonómia – kétely (1-2év között)

Önállóan képesek vagyunk felfedezni a világot. Ha túlságosan óvják a gyereket à elkezd kételkedni magában, hogy egyedül menne-e

àönkontroll és megfelelés érzés (kialakul, ha gyerekkorban van autonómiája a gyereknek); megfelelő vagyok, el tudok igazodni a világban

3.        Kezdeményezés – bűntudat (3-5év)

Tudok új dolgokat is kitalálni (rajzolni, festeni) à ha ebben korlátozzák, nem értékelnek à „nem vagyunk elég jók” à bűntudat jön létre

àtervezés és megvalósítás, saját cselekvések kezdeményezésének képessége

4.        Teljesítmény – kisebbrendűség (6. évtől – serdülőkorig)

Iskolában megindul a versengés, miben vagyok jó, miben gyenge

à ha átéli erősségeit: kompetencia: intellektuális, szociális, fizikai képességekben

5.        Identitás – szerepkonflúzió (serdülőkor)

Ki is vagyok én? Lassan választ tudok adni rá a környezeti visszajelzésekből, különböző szerepeket próbálok ki. Ha megoldódik a moratórium létrejön az identitás

Ha nem észleli ezeket az állapotokat:

-          identitás diffuzió: folyamatosan váltogatja a szerepeket, és ezt nem érzékeli, nem tudja eldönteni mit szeretne

-          korai zárás: nem jön létre krízis, eleve megoldott a helyzet, gyerek elfogadja a család elvárásait, nem kezd el lázadni, később rájöhet hogy elszalasztott valamit à(eredmény)  saját magáról, mint egyedi személyről alkotott egységes kép

6.        Intimitás – izoláció (fiatal felnőtt)

(Freudnál itt ér véget a személyiség-fejlődés)

à(eredmény) szoros és tartós kapcsolatok létrehozásának képessége, pálya iránti elkötelezettség

-          intimitás: pálya iránt egyre szorosabb az elképzelés

-          izoláció: elköteleződés-mentes munka, elzárkózás a kapcsolatok elől

7.        Alkotóképesség – stagnálás

Család, gyerekek kialakulása; munkában valamiféle alkotás

àtörődés a családdal, a társadalommal és a jövő generációval

Ha nincs meg àstagnálás (pl. munkanélküliség)

8.        Integritás – kétségbeesés (időskor)

Egész életük keretbefoglalása

à beteljesülés, az élettel való megelégedettség érzése, hajlandóság a halállal való szembenézésre

 

 

24.              Vázlatosan ismertesse az énképeket és a kapcsolatukat!

 

Objektív énkép à Milyennek látnak mások?

$

Önismeret

                #

Szubjektív énkép à Milyen vagyok?

$

Önértékelés

                #

Ideális énkép à Milyen szeretnék lenni?

 

 

25.              Vázlatosan ismertesse a fenomenológiai/személyközpontú irányzatot!

 

Fenomenológia: szubjektív élmény; ki hogyan éli meg; az emberek jók, mindannyian fejlődünk

 

 

26.              Vázlatosan ismertesse a személyiségvonásokkal kapcsolatos elméleteket!

 

 

Big Five személyiségprofil

5 személyiségvonás, amely általában:

 

·          Extraverzió: magabiztosság, asszertivitás, izgalomkeresés, társaságkedvelés, kalandszeretet, beszédesség

·          Barátságosság: kedves, udvarias, mennyire bízik másban, önzetlenség

·          Lelkiismeretesség: önfegyelem, kompetencia (hol a határ), megfontoltság, rendszeretet, kötelességtudat, alaposság

·          Emocionalitás: neurotikusság, szorongás, ellenségesség, impulzivitás, lelki sérülékenység, izgulékonyság

·          Nyitottság: fantázia, intellektuális, kíváncsiság, kreativitás, szépérzék, értékek iránt, fogékonyság