A pszichológia alapjai

Lehoczky Mária

dr. Fodor László – Bevezetés a pszichológiába

2009. őszi félév

4 kredit

Budapesti Gazdasági Főiskola – Külkereskedelmi Főiskolai Kar

Kommunikáció és médiatudomány szak


2009. 09. 10.

o       a II. VH technikai fejlődése

o       számítógép analógiák

o       mesterséges intelligencia kutatás

o        kognitív

o        biológiai

o        mélylélektani (Freud) à a tapasztalatok hatása (depresszió stb.)

o        magatartástudományi (pl. fóbiáknál segít)

o        fenomenológiai à középpontban az ember önmegvalósítása

o        tehát a mentális jelenségek az agyműködéssel jönnek létre

o        vannak korszakok, amikor az ember nyitott a külvilág felé à ha nem használja ki, nem lehet „pótolni”

o        pl. ha valaki születése óta vak, és felnőttként gyógyítják meg, nem fog látni

o        perifériás idegrendszer: idegek, idegdúcok

o        központi idegrendszer

o        „hüllő agy”

o        limbikus rendszer

o        agykéreg (cortex)


2009. 09. 17.
2009. 09. 24.

Szignáldetekciós elméletek – vigilancia vizsgálatok

 

VALÓDI JEL

VALÓDI ZAJ

ÉSZLELT JEL

Jel

Téves riasztás

ÉSZLELT ZAJ

Tévesztés

zaj

·         az éberség kb. 45 perc után csökken.

 

             I.      Lokalizáció „Hol?”

a.       ábra-alap

F      megkülönböztetjük, hogy mi az ábra (jelzés értékű) és mi az alap (nem tudjuk értelmezni)

F      az alak elkülönítésében segít, hogy hogy néz ki à nem biztos, hogy fel tudjuk ismerni (pl. paca)

b.       szerveződési, csoportosítási törvényszerűségek

F      közelség elve (ami közel van egymáshoz, rendezni pl. sorba)

F      hasonlóság elve (ami hasonló, azt látom egységben)

F      jó folytatás elve [*]

F      zártság elve

F      közös sors: mozgás, távolság

c.       mozgásészlelés

F      az inger elmozdulhat

F      valódi (fej-, szem mozgás, reinán elmozdul a kép)

§         relatív: ha mintázott a háttér, ehhez viszonyítunk

o        két tárgy sebességének eltérésekor (pl. utazáskor közeli tárgyak gyorsabban suhannak el, mint a távolabbiak – távolságészlelés)

o        önmagunkhoz is viszonyíthatunk

§         abszolút: ha sötét, homogén a háttér, nincs mihez viszonyítani, ezért nehezebb különbséget tenni pl. este sötétben

F      nem valódi / nincs valódi mozgás

§         ha a viszonyítási alap változik

§         látszólagos mozgás: pl. stroboszkopikus (mozi)

§         indukált pl. holdat (kisebb tárgy) a felhők (nagyobb tárgy) körülveszik

b.       mélység- és távolságészelelés

F      jelzőmozzanatok

F      binokuláris diszparitás (két szem)

F      monokuláris jelzések à segít az agynak

§         relatív méret (nagyság, magasság)

§         takarás

§         perspektivitás változás

§         árnyék, árnyékolás, felbontás, felszíni változás

§         relatív mozgás

          II.      Felismerés „Mi az?”

v      azonosítás (mi az?), osztályba sorolás, kategorizálás, értékelés, jelentésadás

      III.      Absztrakció

v      magasabb szintű csoportosítás, általánosítás

v      sémák, kategóriák létrehozása

v      fogalmak differenciálása

v      sémák, mentális reprezentációk (sematizálás, „általánosítás”)

v     
Szövegdoboz: 	inger
	â
	séma aktivizálása	ßséma módosítása
	â	á
	felismerés egyeztetés	á
 	å	â	æ	á
	megerősítés	elvet		további infók felvétele		konstrukció   á

pl. Hány lába van egy széknek?

v      pl. ha nem tudjuk, hogy a buszon meg kell nyomni a gombot, hogy kinyíljon az ajtó à a következőnél már feltűnik, pl. ha látom, hogy más is megnyomja à módosítjuk a sémát, így legközelebb már tudjuk, hogy meg kell nyomni a gombot

v      fogalomalkotás:

F      fogalom: tárgyak, tulajdonságok, viszonyok lényeges általános és elvonatkoztatott jegyeinek gondolati tükrözése (a fogalom nem létezik, példányai léteznek)

F      a fogalomhoz tartozó tulajdonságok

§         prototípus (a fogalom legjobb példánya – egyéni)

§         a fogalom magja (a fogalomhoz tartozás szempontjából kritikus tulajdonságok

         IV.      Konstanciák (állandóság)

v      szín, világosság

F      pl. fényben a pingpong labda fehér à sötétben tudjuk, hogy fehér, bár szürkének, vagy feketének látjuk

v      nagyság

F      pl. ha valaki távolodik, kisebbnek látszik

v      forma

F      ha egy korongot / pénzérmét elfordítunk, vonalnak látjuk

o       kognitív gazdaságosság ára a torzítás; következménye: előítéletek, szubjektivitás, emlékezeti bevésési hiányosságok stb.

o       beállítódási hatás

Þ      perceptuális gátlás

Þ      belülről fakad és nem az inger sajátossága – kontextus hatása

Þ      felülről lefelé irányuló folyamat

 

Irodalom: Al Seckel: Az optikai csalódások varázslatos világa


Ossza fel négy egyenlő részre!


Kösse össze a köröket négy összefüggő vonallal!

Ossza fel öt egyenlő részre!

 



2009. 10. 01.

Emlékezet

                                                 I.      szenzoros tár

                                              II.      rövidtávú (munka) memória

                                          III.      hosszútávúmemória

§        
rövidtávú:

ü       aktív műveleti hely à innen jutnak el a dolgok a hosszútávúba (1,5 perc után): ismétléssel, jelentős, szokatlan

ü       a passzív tudást mozgósítva dolgozunk aktívan à munkamemória

·         az emlékezet formái

a.       rövidtávú à munkamemória

b.       hosszútávú:

Ø       explicit (deklaratív):

o        szemantikus

o        epizodikus (tudjuk, hogy mi mi után következik)

o        autobiografikus (önéletrajzi à ez adja a személyiségünket)

Ø       implicit (procedurális):

o        készségek (modoros, észlelési, műveleti (pl. 12+13) /tudunk úszni, de nem tudjuk elmagyarázni, hogy csináljuk)

o        kitöltő (priming)

o        kondicionálások

o        nem asszociatív tanulás

c.       érzelmi: részben független pl. tudjuk, hogy mitől leszünk dühösek

·         előhívás:

§         felismerés (passzív) à pl. tudom, hogy tudom, csak nem jut eszembe, így kérek egy kis segítséget

§         felidézés:

ü       reprodukció (felmondok egy verset)

ü       rekonstrukció (magamtól mesélek egy élményt)

·         előhívás

§         kidolgozottság (szervezés, asszociációk) növeli a megjegyzést

§         villanófény emlék (pl. 2001. 09. 11-én tudom, hogy mit csináltam, mikor megtudtam a WTC esetét)

§         állapot és / vagy helyzet függő pl. érzelmi

§         Az előhívás kudarca a felejtés.

·         felejtési görbe:

§         Ebbinghaus (1850-1909) à először foglalkozott az emlékezettel à értelmetlen szótagok rendszere

§        
ő foglalkozott először a „Felejtési görbe”-vel

 

·         Daniel R. Schachter: Az emlékezés hét bűne

A.      A kihagyás bűnei: (eltűnnek az információk)

1.        elhalványulás: felejtési görbe, idővel elhalványul az emlék à a felesleges dolgokat elfelejtjük

2.       szórakozottság: a figyelem és az emlékezet közötti együttműködés ideiglenes zavara következtében lép fel, a figyelmet valami elvonja arról, amit épp csinálunk (munkamemória terjedelme korlátozott)

3.       rövidzárlat: nem hozzáférhető, bár rendelkezésre áll a tartalom (leblokkolás során képtelenek vagyunk az információt megfelelő időben előhívni, pedig az emlék nem halványult el pl. „a nyelvemen van” jelenség)

B.       A megőrzés, téves hozzáadás bűnei:

4.      téves attribúció: a forrás helytelen megítélése pl. tanúvallomások (előítéletek, ismerősségi hatás), társítás hasonlóság alapján

5.      szuggesztibilitás: sugalmazások hatására valóságosnak hisszük a múltbéli eseményt

6.      elfogultság: idővel minden emlék megszépül, gyakran önmagunk pozitív jegyeinek erősítésére irányul

7.     

makacsság: esetén nem tudjuk a számunkra kellemetlen élményt kiűzni a tudatunkból

·         emlékezeti törvényszerűségek

 

Irodalom: Daniel L. Schachter: Az emlékezet hét bűne

Daniel L. Schachter: Emlékeink nyomában


2009. 10. 08.

·         emlékezeti törvényszerűségek:

2.      interferencia

§         proaktív gátlás (előrehozó)

§         retroaktív gátlás (visszaható)

§         hangzás / jelentés

3.      Zeignarik-hatás = befejezetlenségi hatás

§         szándékfeszültség à együtt jár a jobb emlékezettel

Tanulás

·         pszichológiai alap paradigma

§         öröklés « környezet

·         Behaviorizmus

§         Watson (USA)

§         ma már kezd háttérbe szorulni

§         objektív vizsgálat tárgya lehet a viselkedés [inger à black box àreakció]

§         XIX. sz. vége à kialakul a pszich., mint tudomány

§         USA à szigorúbban vették a tudományok határait à csak az objektív dolgokat fogadták el à úgy „találták ki” a nekik megfelelőlt

§         XX. sz. à bevándorló tömeg USA-ban à tömeg szolgáltatások (motviálás stb.)  à nem beszélték a nyelvet, más iskolázottság, mégis közös megoldást kellett találni pl. utánzás

§         black box à az ember fejébe nem tudtunk sokáig belenézni à nem objektív

§         sok állat kísérlet à mivel hasonlók, sok párhuzamot vontak az emberek tulajdonságaival (pl. ha csengetnek, kimennek a teremből)

·         A tanulás

§         a környezethez való folyamatos alkalmazkodás kölcsönhatás

§         „gyakorlás hatására állandó változás a viselkedésben

·         A tanulás lehet[†]

§         mentális à explicit

§         viselkedéses à implicit

·         A tanulás speciális formái 1.

§         imprinting = bevésődés

§         az idegrendszer fejlődése elér bizonyos fokot, ebben a szenzitív (érzékeny) időszakban milyen környezeti hatás éri?

§         pl. mikor a csibe kikel a tojásból à az vésődik be az idegrendszerébe, amit először lát: 1. jó esetben a tyúkanyó; 2. rossz esetben más à ezt hiszi az anyjának à ez nem tanulás

·         A tanulás speciális formái 2.

§         orientációs reakció (lásd: figyelem)

§         szokatlan nagy erős vagy fontos stb. inger esetén történő (odafordulás) követő habitáció (hozzászokás)

§         nem tanulás à nem tudjuk megjósolni a reakciót pl. ha elmegy egy mentő szirénázva, mit fogunk csinálni

·         Kondicionálások (társítások)

§         klasszikus

§         operáns

·         Pavlov (1849-1936)

§         klasszikus kondicionálás = feltételes reflex

§         Pavlov és kutyája

·         Feltétlen reflex

§         meglevő viselkedés elemek összekapcsolása (=kondicionálása)

§         feltétlen inger: étel a szájban

                                             â

§         feltétlen reakció: nyálzás

·         Társítások:

§         feltételes inger à orientációs reakció (pl. csengőhang)

                                                   â

§         feltétlen inger: étel a szájban

                                                   â

§         feltétlen reakció: nyálzás

·         Feltételes reflex:

§         feltételes inger (orientációs reakció) (csengőhang)

                                                   â

§         feltételes reakció: nyálzás à LÉTREJÖTT A TÁRSÍTÁS

·         A klasszikus kondicionálás

§         ingerközpontú

inger (1)                æ

inger (csengő) (2) à REAKCIÓ

inger (3)               ä

·         A klasszikus kondicionálás feltételei:

§         térbeli

§         időbeli egybeesés

§         és kontiguitás (jósló funkció)

§         antipáció („elővételezés”, előrelátás) à pl. a növényeket nem lehet megtanítani, hogy csengőre a fény felé forduljanak

·         A klasszikus kondicionálás

§         generalizáció à általánosítás

§         diszkrimináció

§         kioltás (viselkedés) gátlás à pl. ha piszkáljuk a kutyát a csengővel, de nem kap kaját, nem fog úgy reagálni

§         spontán felújulás à pl. az előbbinél ott maradt az emlékezetében, így később még reagálhat rá

§         egyszeri társítás à egy társítás elég, hogy megakadályozzon az ismétlésben à pl. nem táncolok többet asztalon, mert leesek megint

·         A klasszikus kondicionálás

§         a másodlagos kondicionálás (asszociáció)

§         „Albert és a fehér patkány” esete: az érzelmek kondicionálhatók és kiolthatók

·         Operáns kondicionálás

§         Thorndike (1874-1949) à USA

§         ez teszi lehetővé, hogy egy kutya a labdán „táncol”

§         próba-szerencse tanulásnak is hívjuk

§         új viselkedésmód elsajátítása, amely nincs jelen a veleszületett viselkedésrepertoárban

§         reakcióközpontú tanulás (effektus törvény)

ä reakció (1)

inger à reakció (2)

æ reakció (3)

·         Effektus („hatás”) törvény

§         belső késztetés (pl. legyünk éhesek): explorációs tevékenység (keresés, kutatás)

                                                                                          â

                                                                        véletlen viselkedések

                                                                          å                     æ

                                                nem eredményesek          megerősítés, cél elérése, majd a viselkedés leáll

                                                                                                                             â

§         a környezet befolyásolásának élménye: pozitív vagy következménye van a viselkedésnek

·         Megerősítések

§         pozitív à jutalom – közelítő viselkedés

§         negatív à büntetés – távolodó viselkedés (elkerülő viselkedés)

averzív kondícionálás

§         tanult tehetetlenség jelensége (pl. medve táncoltatás; égett bejgli vég)


2009. 10. 15.

·         megerősítés

§         elsődleges: biológiai à ha éhesek vagyunk, eszünk

§         másodlagos: szociális à nincs fizikai értelemben vett anyag (pl. kaja) à helyette pl. sarokba állítás à a hatása sokkal nagyobb

·         Skinner (1904-1990)

§         Skinner box/doboz: pedál nyomásos kísérlet (egér à pedál à kaja)

§         tankönyv à van egy szakasz, amit megtanul az ember à a szakasz végén kérdés, amit ha nem tud, nem mehet tovább az anyaggal

·         operáns kondicionálás I.

§         minél erősebb a társítás, annál gyakoribb a reakció (pl. minél jobban szeretem a csokit, annál többet eszek)

§         kontiguitás (bejóslás) és befolyásolhatóság

-        kontiguitás: kell annak a tudata, hogy biztos megkapja a boldogító ingert

-        befolyásolhatóság: én döntöm el, hogy akarom-e à befolyásolom a viselkedésem

§         helytelen társítás: hiedelmek, babonák (pl. ha a fecske alacsonyan repül, eső lesz à igazából eső előtt megnő a légnyomás, így a kisebb rovarok lejjebb kerülnek, tehát a fecskék a föld közelében kapdossák el őket)

·         operáns kondicionálás II.

§         ugyanúgy lehetséges

-        generalizáció (ha ízlik a csoki, többet is kipróbálok)

-        diszkrimináció (a patkány képes megtanulni, hogy melyik kar, mit jelent à étel, ital, áram)

-        kioltás (viselkedés) gátlás (pl. van inger, de nincs reakció à nyomom a pedált, de nincs semmi, így nem próbálom többet)

§         új lehetőség: shaping (formálás) à cirkuszi betanítás

·         tanulási formák

§         spontán « akaratlagos

-        spontán: megtanulunk tájékozódni az iskolában

-        akaratlagos: tanulás

§         késleltetett reakció (külső gátló tényező) à pl. kerülő út à ahhoz, hogy elérjük a célunk, el kell távolodnunk tőle

§         latens = lappangó: nincs /azonnali/ viselkedéses következménye pl. észlelési folyamatok

§         belátásos:

-        hirtelen

-        hozzáférhető

-        átvihető

§         közvetítő folyamatok

·         szociális tanulás

§         a társadalmi beilleszkedéshez szükséges viselkedési formák, normák elsajátítása – szocializáció

 

Kreativitás

·         a kreativitás összetevői

§         fluencia: folytonosság, minél gyakrabban, minél kisebb erőfeszítés árán tud új, szokatlan ötleteket felvetni

§         flexibilitás: rugalmasság, minél többféle különböző szempontot tud felvetni

§         originalitás: eredetiség, mennyire szokatlan, eltérő a megszokottól vagy mások ötleteitől


2009. 11. 12.

freudi modell!

·         A pszichológiai kutatások tárgyának megközelítési módjai:

§         kogníció

§         motiváció

§         affekció (érzelmek, hangulatok)

·         motiváció: A szervezeten belüli vagy a szervezetre kívülről ható, környezeti erő, ami a cselekvést aktiválja, irányítja és fenntartja

·         McClelland:

§         extrinsick motiváció: környezeti jutalom

§         incentív érték (vonzerő): az adott cselekvés (eszköz mennyire alkalmas a szükséglet kielégítésére (260-262.o.)

§         intrinsick motiváció: önjutalmazás

·         A motívumok egyszerre rendelkeznek egy kognitív és egy affektív összetevővel:

§         éhség ¹ égség élménye

§         a szükségletet nem érzékeljük, de ez alakítja ki a motivációs állapotot, amit tudatosan átélünk (238-239. o.)

·         a motiváció tehát belső folyamat, ami mozgásra indít és szervezett aktivitást idéz elő

§         jellemzői:

-        milyen jellegű a késztetés? (irányultsága; pl. éhség, szomjúság) és

-        mennyire erős a késztetés? (nagysága) à drive

·         Maslow:

§         az ember lelki életében soha nem érhető el „motivációs csend”, minden pillanatunkat többé vagy kevésbé tudatosan valamilyen motiváció hatja át

§         motívumok biológiai erősségük szerint hierarchikus sorrendet követnek

§         a motivációs versengésben a sürgető erő alapján dől el, hogy melyik motívum az előbbre való - motívumok harca

·         önfenntartási motivációk:

Szövegdoboz: önnfenntartási motivációk

testen belül

 

célirányos cselekvés

â

telítődés, kielégülés

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


·         szükséglet: olyan hiány a szervezetben (az ideális fiziológiás értékektől való eltérés), amely tartós fennállás esetén az egészséget, súlyosabb esetben az életet fenyegeti

·         hiány megszüntetése:

§         automatikus helyreállítás: nem tudatos, autonóm folyamat: homeosztázis

§         drive keletkezik: ha meghalad bizonyos értéket, tudatosul, akaratlagos irányítási folyamat

·         homeosztázis

§         a belső környezet állandósága (termosztát hasonlat!)

§         autonóm a szabályozás (nem tudatos, automatikus), kivéve amelyek a kritikus határt átlépve tudatosulnak:

-        testhőmérséklet

-        folyadék és táplálék ellátás

-        légzés

·         van olyan hiányállapot, amely súlyos esetben sem tudatosul, azaz nem vezet drive-hoz, pl. vashiány

·         ezek néha nem specifikus tünetekben nyilvánulnak meg (pl. vashiány esetén fáradékonyság, étvágytalanság…)

·         nem homeosztatikus motívumok

§         fájdalom elkerülése

§         alvás …

  Ý                                  önfenntartási motívumok                                     Ý

·         fajfenntartási motívumok

§         társas (szociális) motívumok:

-        szexuális viselkedés, fajfenntartás

-        anyai magatartás, utódápolás (Harlow)

-        altruista magatartás à segítek a fajtársamnak a túlélésben

·         kíváncsiság motívumok:

§         általános aktivitás motívum: szenzoros ingerlés szükséglete

§         Piramisdiagramexploráció, érdeklődés, a felfedezés izgalma

§         manipuláció (tárgyakkal való foglalatosság)

-        ingerszegény környezet à kísérlet: először pihennek à később hallucináció is felléphet

·        

MINDIG öncélú tevékenység à pl. rajzolás, jótékonykodás,à nem az a cél, hogy hálások legyenek/elismerjenek

 
Maslow: szükségletpiramis

megpróbáljuk megismerni a környezetünket à ezeket az ismereteket a saját életünk jobbá tételére használjuk fel

 

a környezetünket átalakítjük, hogy az nekünk jobban tetszen (a zenehallgatás is ilyen)

 


·         Érzelem:

§         olyan állapotok, amelyek eseményeket kapcsolnak a személy számára fontos dolgokhoz, tereket indítanak be és vázlatstruktúrákat kínálnak a másokkal kialakítandó kapcsolatokhoz, lehetővé teszi, hogy értékeljük funkcióikat és a megértésük alapjául szolgálhat

·         affektív tudomány:

§         emóció: érzelem (testi megnyilvánulással jár)

§         feeling: érzés

§         hangulat (tartósabb)

§         attitűd: értelmi – érzelmi – viselkedéses összetevők

§         affektv stílus

§         temperamentum – személyiségvonás (pl. olyan tulajdonságok, amik genetikailag belénk vannak kódolva)

§         Aruosal = aktivitás

                  1. agykérgi                              2. vegetatív (autonom)                            3. viselkedéses

                     aktivitás (arousal)                aktivitás (arousal)                                  aktvitás

                                                                     //szomatikus marker//

 

a három arousal nincs mindig össhangban

 

MOTIVÁCIÓ

ÉRZELMEK

·   belülről vezérelt

·   kívülről vezérelt

·   agykérgi arousal optimizálás

·   vegetatív arousal = vegetatív reakciók

·   társulhat érzelmekkel pl. éhség hatására kialakuló érzelem

·   kognitív értékelés (pozitív – negatív)

 

·   arckifejezés változás

·   szubjektív élmény hatása a viselkedésre

·   érzés

·   érzelem

·         Mentalizáció: az embernek az a képessége, hogy saját érzelmeit, szándékait, vágyait, terveit azonosítani tudja, és a vele kapcsolatban lévő, vele kommunikáló másik ember viselkedéséből, szavaiból, gesztusaiból annak vágyait, terveit, szándékait, érzelmeit is megérti. (empátia vs. agresszió)

1.       szubjektív élmény

§         polaritás: önmegfigyeléssel à pozitív – negatív

§         alapérzelmek: azonosításuk kultúrától független (öröm, bánat, meglepetés, düh, undor, megvetés, szégyen, érdeklődés)

2.      vegetatív idegrendszeri, testi válaszok

§         William James: „azért félünk, mert futunk”

§         James-Lange: az érzelmek perifériás elmélete minden érzelemhez külön vegetatív mintázat tartozik

§         Cannon à cáfolja à centrális elmélet

                           i.      érzéketlen belső szervek

                         ii.      a vegetatív reakciók túl lassúak

                       iii.      mesterséges testi változás nem jár érzelemmel

                       iv.      az érzelmi mintázatok hasonlóak

Cannon 4. pontját cáfolják

3.      jellegzetes mozgási mintázatok, főleg arckifejezések pl.

 

kifejezés

mozgásszerv

érzelem

nevetés

légzőszerv

öröm

sírás

könnycsatorna

szomorúság

remegés

testi izmok

félelem, szorongás

 

4.      érzelmi állapotra adott általános reakciók

§         energetizál           pl. feldob, elkedvetlenít

§         beállítódás           pl. sötétben látja a világot

5.      kognitív kiértékelés !!!

§         előzménye: Schachter – Singer kísérlet – kéttényezés elmélet

 

 

tájékoztatott

nem tájékoztatott

 

érzelmi élmény

placebo

nincs

van: gyenge

adrenalin

nincs

van: erős

 


2009. 11. 26.

§         DE! Smith – Lazarus: kognitív kiértékelés

§         Nem a vegetatív arousal és a helyzet az elsődleges az érzelmek kialakulásában, hanem a hiedelemrendszerünk és a környezetről kialakult véleményünk . (korábbi tapasztalatok)

6.      cselekvési tendenciák

§         pl.        Anger: düh

                        â

                        Hostility: ellenséges magatartás

                        â

                        Agression: agresszió

7.      szituatív beágyazottság

§         különböző helyzetekhez különböző érzelmek, viselkedési formák kapcsolhatók

·         Az érzelmek kifejezésének nyelve (Plutchik)

 

HELYZET

ÉRZELEM

VISELKEDÉS

EREDMÉNY

fenyegetés

félelem, rettegés

menekülés

védelem

akadály

düh

támadás

destrukció

személy elvesztése

szomorúság

segélykérés, sírás

helyreállítás

·         A kultúra függő (tanult) érzelmek, azaz kognitív érzelmek:

§         Szeretettel: bűntudat

§        

függ attól, hogy milyen családba születtünk, milyen iskolába jártunk, stb.

 
szégyen

§         zavar

§         büszkeség

§         irigység

§         féltékenység

·         nők-férfiak közti különbség

§        

ilyen részei vannak az agyunknak

 
Simon Baron – Cohen:

-        női agy: empátiás képesség

-        férfi agy: rendszerezési képesség

§         Cohen foglalkozott az autizmussal à néhányuk fantasztikus kognitív tudással rendelkezik

§         Baron – Cohen szerint az autistáknak a „női agya” totál nulla, míg a „férfi agya” awesome

·         Empátia:

§         társas érzékenység

§         kommunikatív érzékenység

§         más gondolatainak és érzéseinek elképzelése

·         Rendszerezés:

§         képességszigetek (à egy területen tudnak nagy teljesítményt nyújtani – autisták?)

§         rendszerekkel kapcsolatos kényszerek

§         monoton ismétlődő viselkedés

·         Arckifejezés – érzelmek

§         Tomkins tanítványa Paul Ekman

§         1978-ra dolgozta ki az egyedülálló módszert, az arcizmok és a hozzájuk kapcsolódó, az érzelmekre vonatkozó 44 „akcióegység” mozgását nyomon követő Arctevékenység-kódoló Rendszert (Facial Action Coding System, FACS). „a FACS-t elsajátítani olyan, mintha a zeneolvasást tanulnánk” – állítja

§         Az ember hozzávetőleg egypercnyi videóanyag emócionális értelmezést 100 perc alatt végzi el.

·         Személyiség

·         Az egyén              gondolatainak

                                    érzéseinek

                                    viselkedésének

                                                                  egyedi, jellegzetes mintázata, amely az egényre jellemző személyes kapcsolatot eredményes fizikai és társas környezetésvel.

·         Megközelítési módok:

§         átfogó elméletek:

-        pszichoanalitikus – mélylélektani

-        behaviorista – tanuláselméleti

-        fenomenológiai

§         vonáselméletek és tipológiák

·         Freud: pszichoanalízis (1856-1939)

§         289-296. o. topografikus modell

                                       tudatos æ  ® amiről tudomásunk van (munkaemlékezet)

                                 tudatelőttes æ            ® hosszútávú emlékezet

                                 tudattalan = tudatalatti        ® nem hozzáférhetőm, konfliktusok, szonorgások

                        álmok – királyi út, pszichoanalízis // elszólások

               elhárító / énvédő mechanizmusok

§         strukturális modell (könyvből!)

         szuperego         felettes én: erkölcs – lelkiismeret, énideál, értékrend

         ego                    én: realitás / valóság elv (az ösztönén vágyainak valós mederbe terelése) intellektuális – racionális problémamegoldó, közvetítő)

         id                       ösztönén: örömelv (azonnali szükségletkielégítés, feszültségcsökkentés) – vágyteljesítés (valós v. fantázia)

                                               életösztön – libidó « halálösztön

·         A pszichoszexuális fejlődés szakaszai (306-314. o.)

§         orális: kb. 18 hónapig

§         anális: kb. 3 évig

§         fallikus: kb. 5 évig – ödipusz komplexus

§         latencia: serdülőkorig

§         genitális: serdülőkortól


2009. 12. 03.

·         Erikson: pszichoszociális fejlődés (38-45. o.)

1.       bizalom – bizalmatlanság (egy évesig)

-  a társas környezet határozza meg, hogy hogyan fejlődünk

-  az egész életünkben fejlődik, változik a személyiség à 8 szakasz à ellentétpárok à ha az egyik nem valósul meg, a másik érvényesül à ha egy szakasznál elakadunk, a többi nem fejlődik jól

-  a bizalom kell a túléléshez à babusgatnak, nevelgetnek à ez az alapja a későbbi „bizalom kérdéseknek”

-  pszichopata – nem szeret à nem volt gyerekkori minta a szoros kapcsolatról; a többi embert kihasználja

-  pszichopata báj à mások bizalmába férkőznek, majd elveszik, ami kell nekik

-  a pszichopata nem tanul à ha börtönbe kerülnek, nem hat rájuk à nem élik át a szorongást és a gátlaást, mert nem igénylik a kapcsolatot à a pszichopatákat nehéz felismerni à a mai üzleti ember mintája

a.       à eredmény: bizalom és optimizmus

-  kb. egy éves korra áll be, hogy más nem függünk közvetlenül a szülőktől à megtanulunk helyet változtatni, első szavak

2.      autonómia – kétely (1-2 év között)

-  az önállóságra való felkészülés

a.       à eredmény: önkontroll és megfelelés érzés

-  kétely à ha nagyon korlátoznak a szülők

3.      kezdeményezés és bűntudat (3-5 év)

a.       à eredmény: tervezés és megvalósítás, saját cselekvések kezdeményezésének képessége

-  sok dolog, amit nem tehetünk meg, mert büntetik à bűntudat à bármi, amit csinálok rossz à agresszívvá válok

4.      teljesítmény – kisebbrendűség (6 évtől serdülőkorig)

a.       à eredmény: kompetencia: intellektuális, szociális, fizikai képességekben

-  mikor rájövünk, hogy miben nem vagyunk jók, kisebbrendűség alakul ki

5.      identitás – szerepkonfúzió (serdülőkor)

a.       à eredmény: saját magáról, mint egyedi személyről alkotott egységes kép

-  már nem gyerek, még nem felnőtt

-  válogatunk a „szerepek” között à lehetőségek megtapasztalása

-  sokan vélik úgy, hogy ez XX. sz.-i jelenség à régen később volt a testi érés à egybeesett a házasítás idejével à nem valósulhatott meg a válsághelyzet

-  iskolai tanulmányok meghosszabbodása à döntési helyzet à nagy teher a fiatalokra

 

 

KRÍZIS észleli

KRÍZIS nem észleli

megoldódott

identitás

korai zárás

nem oldódott meg

moratórium (türelmi idő)

identitás diffúzió

-  türelmi idő à 1-2 év à amíg átalakul

-  korai zárás: nyomás a család miatt / által à megmarad à nem vágyik arra, hogy kipróbálja magát más téren à később lehet belőle gond à ha benne marad, akkor lesz identitás diffúzió (identitás zavar) à pl. 50 évesen rocker ruha

6.      intimitás – izoláció (fiatal felnőtt)

a.       à eredmény: szoros és tartós kapcsolatok létrehozásának képessége, pálya iránti elkötelezettség

7.      alkotóképesség – stagnálás (felnőtt)

a.       à eredmény: törődés a családdal, a társadalommal és a jövő generációval

-  ha itt rekedünk meg (nem ok a házasság, munka) à stagnálás

8.      integritás – kétségbeesés (időskor)

a.       à eredmény: beteljesülés, az élettel való megelégedettség érzése, hajlandóság a halállal való szembenézésre

·         Behaviorista személyiség felfogás – Watson

-  bármik lehetünk, ha elég megerősítést kaptunk

§         a környezet határozza meg a viselkedést:

-        operáns kondícionálás

·         jutalmazás – büntetés

¨       biológiai pl. Olds-öningerléses kísérlet, pofon

-  ha folyamatosan jutalmazzuk magunkat, lehet, hogy később káros hatással lesz

¨       szociális pl. kapcsolatfüggés, sarokba állítás

-  valaki azért tart fenn egy rossz kapcsolatot, mert fél az egyedülléttől à kapcsolatfüggés à általában önértékelési probléma van a háttérben

·         obszervációs (megfigyeléses) tanulás

¨       helyettesítő (vikariáló): más kap megerősítést a viselkedésért à utánzás pl. agresszív jelent a tévében

¨       önjutalmazás / büntetés pl. önmarcangolás

-        klasszikus kondícionálás – fiziológiás reakciók pl. szégyenérzet, szorongás

·         tisztán behaviorista felfogást továbbfejlesztették, és más elméletekben alkalmazzák, pl.

§         Szociális – kognitív elmélet:

-        A viselkedés külső meghatározói (jutalom, büntetés) és belső tényezői (hiedelmek, elvárások, vélekedések) összefonódnak és így határozzák meg a viselkedést, visszahatnak az egész személyiségre.

-        Szociális tanuláselmélet: kognitív mérlegelés előzi meg a viselkedést

-  mi éri meg jobban à pl. tanulás vs. buli


2009. 12. 10.

§          Humanisztikus pszichológia (318-336. o.)

-  Thomas Szász à egyetemi tanár à a diákok egészségügyi intézményekben nézelődnek, beszámolnak

-        tudományos megközelítés « élmény: szubjektív tapasztalat (fenomenológia)

-        humanisztikus irányzat

-        pl. Maslow: önmegvalósítás

-        Csíkszentmihályi Mihály: Flow (áramlat) Akadémia kiadó

-  50-es évek à önmegvalósítás (Thomas Szász)

-  Flow élmény à egy tevékenység annyira lefoglal minket (örömforrás), hogy nem figyelünk a külvilágra (minél többször, annál boldogabb)

-  a tevékenység folyamata is öröm

-  csúcsélmény » flow élmény

-  szubjektív élmény à középpont

-  orvos – beteg kapcsolat à egyenrangúak à a beteg nem beteg, hanem kliens v. partner à az orvos a saját modelljét nem erőszakolhatja rá a betegre, mert cél a segítség

-        alapelvek:

·         szubjektív világszemlélet, önértékelés, „ki vagyok én?”

-  egyén-/ én központú à mi a célom? hogyan tudnék fejlődni?

·         választás, kreativitás, önmegvalósítás

-  miénk a döntés, az önmegvalósítás az emberi élet célja

·         elméletekben fontos az objektív megközelítés, de értékközvetítésnek is meg kell jelennie „érett személyiség”

-  olyan kép à (nagyjából) út a boldogsághoz, elégedettséghez

-  pozitív pszichológia à mai

·         az emberek jók, a viselkedést meg kell érteni, nem pedig előrejelezni (ezáltal kontrollálni)

-  az emberek jónak születnek à valami hatás / élmény, amiért nem eléggé jók később (pl. együttműködő, figyelmes)

-        önértékelés – önbizalom

                        objektív énkép                                                                            Milyennek látnak mások?

                                   â

                        önismeret

                                   á

                        szubjektív énkép (tudjuk változtatni)                                     Milyen vagyok?

                                   â

                        önértékelés

                                   á

                        ideális énkép                                                                                Milyen szeretnék lenni?

-  ha az ideális nagyon messze van a szubjektívtől: önbizalomhiány, kisebbségi érzés à megpróbálja leplezni à szerep à túl sok energia; továbbá nagy a lebukás veszélye

-  az önértékelést az ideális (csökkentem, magamhoz igazítom) csökkentésével vagy a szubjektív (fejlesztem magam) fejlesztésével javíthatjuk

-  rokon, barát, ismerős à elfogultak à hasonlóak, így nem tudnak objektívek lenni

-  objektív – szubjektív hasonló à önismeret à minél reálisabb, annál jobb az önértékelés

-        Carl – Rogers – Személyiségközpontú pszichológia

·         alapelvek:

¨       harmóniában önmagunkkal, az énképek összhangja

¨       önaktualizáció, önmegvalósítás

¨       egészlegesség, kongurencia

-        Kliensközpontú megközelítés

·         empátia

·         hitelesség (kongurencia)

·         elfogadás

-  ez a három azok a képességek, hogy segítünk másokon

-  empátia: másokat (testi jelei alapján) megértünk à nemcsak átérzés à racionális értelmezés is

-  hitelesség: ne akarjunk mást mutatni à ha elértük a határainkat, „szóljunk” à a páciens és az orvos egyenértékű /-rangú

-  elfogadás: ha valakit máshogy nézek, nem tudom tisztán látni à félre kell tenni az egyéni véleményt à semlegesnek kell lenni, hogy segítsünk

·         Típustanok és vonáselméletek

§         típustanok

-        tipológiák –elavultak

·         élesen elkülönülő jegyek (dichotóm változók)

-  pl. aktív VAGY passzív

·         egyedi jegyek (idiografikus)

-  pl. becenevek

·         pl. Jung: extra – introverzió

-  addig működött, míg voltak közösségek

-  szerep à nem fogadták el, ha változtatni akar

-  Jung Freud legjobb tanítványa

§         vonáselméletek (215-234. o.)

-        nincs éles határ

-        skála két végpontja közt normál eloszlás

-        mindenkire jellemző (nomotetikus)

-        állapot (helyzettől függő) vagy vonás (tartós jellemző)?

 

 

vonás

 
 

 

 

 

 

 

 

 


pl. félelem

 

 


                                                                                                                  támad, menekül, megküzd

                                            pl. félénk

-        Milyen alapvető vonásokkal jellemezhető az ember?

·         Tapasztalati megközelítés – Cattel

·         nyelvi elemzés: szógyakoriság (lexikális kritérium) à 16 faktor(mindig jellemző)i

-  pl. szociábilis – nem szociábilis

-  feszült – nyugodt

- 

bizonytalan

 
radikális – konzervatív

·         Elméleti megközelítés – Eysenck

¨       Hippokratészig nyúl vissza

¨      

szilárd

 

extrovertált

 

introvertált

 

szangvinikus

 

flegmatikus

 

kolerikus

 

melankólikus

 
extra – introverzió és stabilitás – labilitás


-        Agyműködés

GRAY                   BAS

viselkedéses aktiváló / megközelítő rendszer

      kívánatos, jutalmazó ingerek irányába mozdulás

      IMPULZIVITÁS faktor

viselkedéses gátló / elkerülő rendszer

      viselkedés leállítása, ingerek elkerülése

      SZORONGÁS vonás

-        szenzoros élménykeresés (SSS): ingerkerülő – ingerkereső; represszor – szenzitizátor

-        Big Five személyiségprofil

·         extroverzió: magabiztosság, asszertivitás, izgalomkeresés, társaságkedvelés, kalandszeretet, beszédesség

·         barátságosság: kedvesség, udvariasság, bizalom, őszinteség

·         lelkiismeretesség: önfegyelem, kompetencia, megfontoltság, rendszeretet, kötelességtudat, alaposság

·         emocionális: neurotikusság, szorongás, ellenségesség, impulzivitás, lelki sérülékenység, izgulékonyság

·         nyitottság: fantázia, intellektuális kíváncsiság, kreativitás, szépérzék, értékek iránti fogékonyság



[*] A jó folytatás és a zártság elve: korábbi tapasztalatainkra építve úgy véljük, hogy az ábrán három kör és két háromszög található, csupán lefedik egymást. Ezzel szemben ez nem így van.

[†] lásd: hosszútávú memória